דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה פרויקט גמר - מחשבות על גימורים
לכל המאמרים
הבא
הקודם

פרויקט גמר - מחשבות על גימורים

26/05/2021
3 דקות קריאה

סוגיית קצוות החומר וגבולותיו מעסיקה מעצבי מוצר, מעצבי פנים ואדריכלים מדי יום במהלך עבודתם. לצרכנים, היא נוגעת בעיקר במהלך פרויקט עיצוב הבית, המזמן בחירות הנוגעות לחומר, צבע, טקסטורה וכמו כן – סוג הגימור. מה הוא גימור? מדוע הבחירה שלו משמעותית? מה הן האפשרויות העומדות לרשותנו? כל זאת במאמר הבא

מה הוא גימור בשפת המעצבים

גימור הוא הדרך להתייחס לקצה החומר ולסמן את גבולותיו בעייני המתבונן. גימור הוא המעטפת, הכריכה של הסיפור אותו מבקש המעצב לספר. גימור הוא השכבה החיצונית שעוטה את פני השטח, הקובעת את התחושה למגע ואת מראהו הסופי של האובייקט. ניתן להקנות גימור על ידי עיבוד החומר שמהווה את המוצר – למשל בעולם התכשיטים, בו השלב הסופי ביצירת המוצר הוא העיבוד הסופי של המתכת. גם במשטחי הקוורץ של אבן קיסר קיימים שלושה סוגים שונים של גימורים: מבריק, מט ו- Viento (גימור טבעי), המקנים למשטח מראה שונה, המתאים לסגנון ולצרכים של המשתמש. לאחרונה, עם השקת דגמי הבטון, פיתחה החברה גימור מיוחד הייעודי לדגמים אלה המקנים למשטח את המראה הייחודי בהשראת בטון תעשייתי.

דגם 4001 מסדרת הבטון החדשה של אבן קיסר. גימור ייחודי לסדרה זו מעניק את המראה התעשייתי.
דגם 4001 מסדרת הבטון החדשה של אבן קיסר. גימור ייחודי לסדרה זו מעניק את המראה התעשייתי.

בין המט למבריק

גימור מבריק או גימור מט שונים באופן בו האור הפוגע בפני השטח חוזר אל המתבונן. כאשר פני שטח חלקים, החזר האור גבוה, ומתקבל מכך גימור מבריק. כאשר פני השטח מחוספסים, החזר האור נמוך ומתקבל מכך גימור מט. גימור מבריק הוא כמעט בינארי – 'מבריק, או לא מבריק'. בשונה מכך, גימור מט הוא בעל קשת של אפשרויות – ממט משי ועד מט גס. לברק אפשר להגיע באמצעות ליטוש החומר, בעוד שגימור מט ניתן להשיג באמצעות חספוס כמו בטכניקה של התזת חול או שיוף. רמת הגימור ומידת האחידות של פני השטח, יהוו עבור הצרכנים סוג של בקרת איכות המעידה על איכות המוצר כולו.

משטח מדגם 5133 בגימור מבריק, מעניק לאלמנטים על המשטח עומק נוסף
משטח מדגם 5133 בגימור מבריק, מעניק לאלמנטים על המשטח עומק נוסף

מוסיפים פרופיל למשטח

בעולם המשטחים מטפלים בקצוות החומר באופן קפדני, ולכן הטיפול בשפת המשטח מהווה סוג נוסף של גימור- פרופיל. דרך נפוצה לגימור שפת המשטח היא בהרכבה של פרופיל (בהגהה המקצועית נקרא קאנט). בכדי לבחור פרופיל שיתאים למשטח העבודה חשוב להתייחס לשני היבטים: הפרקטי והאסתטי. בהיבט הפרקטי, תפקידו של הקנט להגביה את קצה משטח העבודה ובכך למנוע מנוזלים להתפזר על רצפת המטבח ולהכתים את הדלתות הארונות. בהקשר זה יש חשיבות למושגים כמו שיפוע וזווית המחייבים תכנון טרם תהליך ההתקנה של הקנט על-גבי המשטח. במקביל קיים ההיבט האסתטי. פרופיל יכול להיות המשך ישיר למשטח, אז ייקבע מראהו על ידי עיבוד החומר, או תוסף חיצוני המולבש על גביו, כדוגמת עבודת פסיפס או פרופיל עץ. שיפוע מעוגל או בעל קו ישר, דקורטיבי או דווקא מינימליסטי- כל אחת מאפשרויות אלו תשפיע על עיצוב חדר האמבטיה או המטבח. לכאורה מדובר בפרט קטן, אך מפתיע לגלות עד כמה הוא משאיר חותם על התוצאה הסופית וקובע את הזיקה בין עיצוב קלאסי למודרני. באפליקציית הויז'אליזר תוכלו לבחור בין 4 סוגי פרופילים ולבחון את האופן בו השוני משפיע על העיצוב הסופי במטבח. חברת אבן קיסר מציעה ללקוחותיה 15 סוגים שונים של פרופילים המותאמים לעוביים שונים של משטחים; מגוון זה מאפשר חופש בחירה לאינסוף אפשרויות עיצוב.

הדמיה של פרופילים והשפעתם על המראה הכללי של המטבח באפליקציית הויז'אליזר
הדמיה של פרופילים והשפעתם על המראה הכללי של המטבח באפליקציית הויז'אליזר

גימור מט – טרנד במגמת עלייה

במשך שנים, גימור מבריק נחשב הבחירה המתבקשת עבור עיצוב מטבח וחדרי אמבטיה, ושלט ללא עוררין במגוון העיצובים והאפשרויות בשוק. בשנים האחרונות נותנות את אותותיהן מגמות הנותנות במה ל אורבאניות מינימליזם ו'חזרה אל החומר'. ניתן לראות שינוי משמעותי בהעדפה מגימור מבריק למט. גימור מט מתאים בצביונו לבתים בעלי אופי חמים ומזמין, בסגנון מודרני ומינימליסטי עם מראה מתוחכם שלא מאבד מהנינוחות בו. בכוחו של ה'מט' לטשטש את קצוות החומר ובכך הוא מסייע לחיפוי ארונות ומשטחי העבודה להשתלב בעידון עם יתר האלמנטים באותו חלל.

המענה לטרנד התעשייתי עם דגמי בטון בגימור ייחודי
המענה לטרנד התעשייתי עם דגמי בטון בגימור ייחודי