דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה היכון, הכן, עצב! המדריך המקיף לעיצוב מטבח מנצח
לכל המאמרים
הבא
הקודם

היכון, הכן, עצב! המדריך המקיף לעיצוב מטבח מנצח

16/06/2021
5 דקות קריאה

מה חשוב לזכור כשמתכננים מטבח, האם יש דבר כזה "מטבח נכון" ומהם השלבים בדרך אליו? אוסף הטיפים שחובה להכיר, לפני שרצים לתכנן את השיפוץ המיוחל

אף על פי שהוא נועד למשימות פרקטיות כמו בישול ואפיה, הפך המטבח גם לחלל מרכזי שבו נאספים בני משפחה, חברים ואורחים. והתואר "הלב הפועם של הבית", ניתן לו בלא מעט מן הבתים בצדק רב. ישנם כמה דברים שצריך לקחת בחשבון לפני שמתחילים בתכנון מטבח חדש, וריכזנו עבורכם את הטיפים החשובים ביותר בדרך לעיצוב המטבח שלכם.

Aterra-Blanca_5112_
המטבחים המודרניים גדולים, פתוחים לרווחה ומהווים "הלב הפועם של הבית"

מהו בכלל מטבח נכון?

בעבר, המטבח נבנה כחדר צדדי ומוצנע, נפרד מהסלון, כשכל מטרתו הייתה פרקטית: חדר לבישול אוכל. עם התפתחותה של תרבות האירוח בארץ ובעולם, עלייתן של תכניות הריאליטי העוסקות בבישול והפיכתם של שפים לכוכבים – החלו המטבחים לתפוס יותר ויותר משמעות (ומקום) בבית. המטבחים המודרניים כיום הם גדולים, פתוחים לרווחה, משתלבים עם הסלון ופינת האוכל ומהווים יחד את החלל המרכזי והחשוב ביותר. השינוי אמנם מציב אתגר – שילוב נכון בין מטבח פונקציונלי לעיצוב אווירה נעימה מזמינה – אך הדבר אפשרי.

לפני שאתם מתחילים בתכנון השיפוץ של המטבח שלכם, עליכם להניח את היסודות לעיצוב מטבח נכון, שיתאימו לא רק לצורכי הבישול שלכם, אלא גם לתרבות האירוח. איך עושים זאת? ובכן, בדיוק בשביל זה אנחנו כאן. 

Black-Tempalr 5810
לפני שנכנסים לפרויקט שיפוץ, חשוב לקבוע את התקציב המקסימלי

מאיפה מתחילים? מהתקציב, כמובן

מומחים טוענים כי ההשקעה בקנייה או בשיפוץ של מטבח תוחזר כמעט במלואה בעת מכירת הנכס. על פי הסקרים, בישראל מחליפים מטבח אחת לשמונה שנים, וזו נחשבת להוצאה הגדולה ביותר בשיפוץ הבית. לכן, שאלת התקציב היא שאלה קריטית: חשוב מאוד לקבוע מראש מהו הסכום המקסימלי שאותו אתם מתכננים להוציא על המטבח החדש, ולהקצות סכום נוסף נפרד לקנייה של מוצרי חשמל וכלי מטבח. 

בחירת סגנון עיצובי

לפני שיוצאים לדרך חשוב להגדיר מה הקו המנחה בעיצוב המטבח. בין אם אתם מעדיפים את הסגנון הקלאסי, האורבני, הכפרי או המודרני – בחירת סגנון עיצובי תשפיע על כל חלק במטבח. מבחירת חומרי הגלם, ועד הפרטים הקטנים ביותר, כגון: הידיות והאביזרים המשלימים. מומלץ לשאול את עצמכם מראש – האם אתם אוהבים אי במטבח? האם אתם מעדיפים מטבח פתוח או סגור? האם אתם מעוניינים בתאורה חזקה או בתאורה רכה ונעימה? שאלות אלו ונוספות יעזרו למעצב המטבח לתכנן את מידותיו ואופן ההתנהלות בו בצורה אידיאלית.

Adamina_5222
מהו הסגנון העיצובי המועדף עליכם: כפרי או מודרני, פתוח או סגור?

תכנון המרחב

בעת קביעת גודל המטבח ואפיון המרחב, יש להתחשב בצרכים הספציפיים של דיירי הבית ובמספר הנפשות. ככל שהמשפחה גדולה יותר, יש צורך ביותר מקומות אחסון, יותר כלי בישול וכמובן – יותר מקומות ישיבה. בנוסף, יש להתחשב גם במצבם הפיזי של בני הבית. לדוגמה, אם בבית מתגוררים קשישים, נכים או ילדים, יש לתכנן את המטבח כך שיוכלו לתפעל אותו בנוחות. לחילופין, אם מדובר בפעוטות – לתכנן את המטבח כך שהם לא יוכלו להגיע אל מקומות מסוכנים. 

השילוש הקדוש  מקרר, כיור וכיריים 

מעבר להחלטה על גודל וסגנון המטבח, יש להחליט מראש על סידור הפונקציות שבו. סדר הדברים הוא זה שיהפוך את המטבח ליעיל לשימוש, או לקשה לעבודה ולא נוח. גם אם תשקיעו את מיטב כספכם, אך לא תתכננו נכון את מיקום הפונקציות – השקעתכם תרד לטמיון.

סדר הדברים נקבע על פי המבנה הכללי של הבית, היחסים בין המטבח לסלון, פתחי הכניסה והיציאה, מיקום נקודות חשמל, גודל חלל המטבח וההעדפות האישיות שלכם. על המטבח להיות זורם, קל, מאוורר, מואר ויפה, ובאותה העת גם יעיל, מהיר ומתאים להרגלים של דיירי הבית. הבסיס לתכנון הזה הוא מה שמכונה ״השילוש הקדוש של המטבחים״ – היחסים בין המקרר, הכיור והכיריים.

תכנון המרחק ונוחות התפקוד של שלוש התחנות הללו, יצרו תהליך עבודה הגיוני, נגיש, קל ונקי במטבח. מומלץ לתכנן כך ששלוש התחנות תהיינה קרובות מספיק ונוחות לתפקוד יומיומי. עם זאת, יש לזכור כי אל נקודות עיקריות אלו התווספו כיום גם המיקרוגל, מדיח הכלים, שולחן האוכל, אזורי האחסון וכן הלאה. יש לקחת את כולן בחשבון וליצור מצב של גישה ועבודה נוחה בכל האזורים.

בחירת חומרים 

נקודה נוספת שחשוב לשים עליה דגש במסגרת עיצוב מטבחים היא החומרים שבהם עושים שימוש בתהליך בניית המטבח. מטבח חדש דורש השקעה כספית גדולה, ולכן חשוב לא להתפשר על חומרי הייצור. כדי להבטיח שגם אחרי שנתיים המטבח ייראה חדש, מומלץ לבחור בחומרי גלם איכותיים ולהעדיף חומרים כמו קוורץ, אלומיניום או עץ מלא.

גם בחירה של משטח עבודה היא חשובה מאוד, בעיקר משום שהוא האזור החשוף ביותר לשחיקה ובעל השפעה על המראה הכולל. משטח עבודה למטבח חייב להיות נוח וקל לתחזוקה וניקוי, כך שישמור על המראה שלו לאורך שנים. משטחי הקוורץ של אבן קיסר הם דוגמה לשימוש פונקציונלי במטבח, שמאפשר לשלב בין החומר החזק בטבע לבין קולקציה רחבה של דגמים, צבעים ומרקמים, הדורשים תחזוקה מינימלית תוך הגנה משריטות.

5151_Empira-White
אל תתפשרו על חומרי גלם איכותיים

אחסון כחלק אינטגרלי מעיצוב המטבח

תכנון נכון של המטבח ברמת האחסון מאפשר לשלוף כלים מבלי להוציא את כל תוכן המגירה, או לאתר את השמן בקלות גם אם המחבת כבר על האש.

איך עושים את זה נכון?

  • נצלו את כל הגובה – אפשרו לארונות לנצל את כל הגובה עד חלל התקרה.
  • הכול עניין של איזון – אל תעמיסו על המדפים והארונות, ודאגו שבמטבח לא תשרה אווירה של מחסן. לשם כך אפשר לשלב בין חומרים אטומים לחומרים מעבירי אור.
  • ארונות או מגירות – אם אתם מוגבלים במקום לכו על ארונות. לעומת זאת, אם באפשרותכם לתכנן מגירות נשלפות, תוכלו ליהנות מאחסון שימושי ונוח.
  • השאירו אקסטרה מקום – עם הזמן בכל בית מצטברים כלים, ובסוף התהליך מוצאים שימוש אפילו למגירות ששיערתם לעצמכם שהן מיותרות.

ולסיכום, כמה מילים על ההבדל הדק שבין סגנון עיצובי לטרנד

טרנדים הם דבר מפתה מאוד, אך הם מתחלפים במהירות ולכן חשוב להיזהר. טרנד הוא זמני, מובהק, ולאו דווקא מתחשב בתנאי הסביבה. לעומת זאת, סגנון עיצובי עומד במבחן הזמן, והאחידות המאפיינת אותו מעבירה מסר ברור ויוצרת אווירה נעימה ומזמינה בחלל. אם חשוב לכם להישאר מעודכנים אופנתית, שלבו את הטרנדים באביזרים שקל להחליף ולהתחדש איתם: טקסטיל, וילונות, גופי תאורה, כיסאות, כלים וכדומה. טרנדים אלו יקבעו את הסטיילינג, אך לא יכתיבו את הטון הכללי. 

עצבו את המטבח שלכם עכשיו בעזרת אפליקציית עיצוב של אבן קיסר הויז'ואליזר​.

לעמוד הקולקציות