דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה מטבחים מודרניים
לכל המאמרים
הבא
הקודם

מטבחים מודרניים

16/06/2021
5 דקות קריאה

מה זה בעצם מטבחים מודרניים?

קרוב לוודאי שאם נבקש תשובה מפורטת לשאלה הזאת מעשרה אדריכלים או מעצבים שונים, נקבל עשר תשובות שונות בתכלית.

חלקם ישימו את הדגש על השינוי התרבותי והתפקיד שהמטבח ממלא בחיי המשפחה המודרנית, יש מי שיצביע על האבולוציה בחלוקת החלל הביתי כמאפיין הבולט בעיצוב מטבחים מודרניים. אחרים יטענו שמדובר בשאלה סגנונית טהורה (אם כי ספק אם נמצא הסכמה רחבה על מהותו של אותו סגנון מודרני חמקמק) ויש כאלו שיתמקדו בעיקר במאפיינים טכנולוגיים שמבדילים בין מטבחים מודרניים למטבחים המסורתיים.

בעבר מרחב המטבח היה מרחב לבישול בלבד, אך כיום, המטבח הפך למרכז הבית. מעבר לכך, בכל בית אין מרחב רב תכליתי כמו המטבח, שהפך לחדר צדדי להכין אוכל, לארח אורחים, לשתף ארוחות , לאחסן ועוד.

משטח קוורץ 4001 אבן קיסר

אכן אין זה מקרה שאין הגדרה אחת מחייבת ומוסכמת ושהתשובה לשאלה: "מה זה, בעצם, מטבחים מודרניים?" נוגעת בתחומים שונים ומשתרעת על פני מרחב מגוון. ועדיין, בהחלט ניתן לזהות ולסמן אספקטים משותפים שניתן למצוא במרבית המטבחים המודרניים. הנה הם לפניכם:

המטבח כחלק רציף במרחב הציבורי של הבית

למטבח המסורתי היה ייעוד פונקציונלי בלבד, הוא היה מנותק מחלל האירוח המרכזי ומופרד ממנו באמצעות קירות, מחיצות ודלתות. בעיצוב מטבחים מודרניים החציצה הזאת אינה קיימת, הוא משתלב וזורם עם חללים ציבוריים אחרים בבית כמו הסלון ופינת האוכל, ולעתים קרובות הגבולות בין מרחבים אלו מטושטשים ומבוטלים לחלוטין.

תמונה אווירה של משטח אבן קיסר
צילום: Tom Minion

המטבח ממלא תפקיד אסתטי בעיצוב הבית

למעשה, אספקט זה הוא נגזרת של הסעיף הקודם. עצם העובדה שהמטבח המודרני הוא חלק רציף ממרחב החלל הציבורי הופכת אותו לשחקן משמעותי בעיצוב הכולל של הבית. מכאן, שכל משטח עבודה, כל ציוד היקפי במטבח (דוגמת תנור או מקרר) ואפילו כל מכשיר חשמלי במטבח או קערה על המדף פעמים רבות יישפטו – לצד האופן בו הם ממלאים את ייעודם הפונקציונלי – לפי האופן בו הם משפיעים על עיצוב החלל.

קווים נקיים ופשוטים

ככלל מטבחים מודרניים מאופיינים בקווים נקיים ופשוטים. בין אם מדובר במטבח מודרני בסגנון כפרי המשופע בעץ ובאבן ובין אם מדובר במטבח מודרני היי-טקי הנשלט על ידי גוון נירוסטה, כמעט תמיד העיצוב עצמו ישדר ניקיון ויימנע מעיטורים מורכבים ומנייריזם.

דגם 4003 קוורץ אבן קיסר
מנימליזם תעשייתי עם דגם 4003 מסדרת הבטון של אבן קיסר​

שילוב של טכנולוגיה מתקדמת

מטבחים מודרניים מתאפיינים באינטגרציה של טכנולוגיות וציוד היקפי, שמחד מאפשרים מתן מענה יעיל ומגוון לצרכים הפונקציונליים (קולינריים או תחזוקתיים), ומאידך מסייעים למעצב לשלב את כל האלמנטים כיחידה הומוגנית אחת. דוגמא בולטת לטכנולוגיה מתקדמת כזאת שמאפיינת רבים מהמטבחים המודרניים בארץ ובעולם הם משטחי הקוורץ של אבן קיסר שגם מאפשרים למעצב גמישות תכנונית שלא הייתה מוכרת בעבר, גם עומדים בכל אתגר פונקציונלי שמטבח יכול להציע וגם נותנים בידי המעצב פאלטה עשירה ומגוונת של צבעים ודגמים שלא הכרנו בעבר.

מטבח-אולטרא-מודרני-עם-דגם-5141
מטבח-אולטרא-מודרני-עם-דגם-5141

תאורה

מטבח מודרני ניחן במגוון אפשרויות תאורה מתקדמות, המאפשרות לשוהים במרחב המטבח לשלוט בחוזק התאורה הרצויה, תוך התחשבות בחסכון בחשמל, וגם לתת אופי ואווירה מסוימת לחלל. מעבר לכך, כיום קיים מבחר רחב של גופי תאורה או אפילו אהילים בצבעים, גדלים ועיצובים ייחודיים. כך תאורת המטבח משלבת פונקציונליות, נוחות, תוספת לעיצוב ואווירה כחלק בלתי נפרד מהמטבח המודרני.

אי במטבח

מאפיין נוסף למטבח מודרני, הינו תוספת האי במרחב המטבח. ללא ספק טרנד זה הפך כבר לנורמה במטבחים המודרניים. אי במטבח מהווה דוגמא מושלמת למטבח מודרני בשילובו פונקציונליות רבה עם מתן דגש לעיצוב והשפעה על נוף המטבח. אי במטבח מקנה תוספת של משטח עבודה במטבח, מקום אחסון מושלם, פינת אוכל, מאחד ומספק מרחב נוסף לשכלולים טכנולוגיים וכמובן, כפריט נוי לכל דבר הנותן אופי ויופי ייחודי למטבח.

אז אם אתם מחפשים לעשות שיפוץ מטבח גדול או קטן, יש לזכור כי בעיצוב מטבח מודרני מוצלח כדאי לשלב פונקציונליות עם התנאים הקיימים כבר במטבח. כלומר, עיצוב מטבח מוצלח יתחיל קודם כל עם הבנה של נתוני גודל המטבח והבנה איך ניתן לנצל את המרחב בצורה הכי אופטימלית, לבדוק מקום מקורי של התשתיות (חשמל, מים, גז וכד'), יש לקחת בחשבון את התאורה אם מדובר באור טבעי ותאורה מובנת, כמו כן חשוב להבין מה הפונקציות שישרתו אתכם בשימוש במטבח, לדוגמא משטח עבודה גדול יותר או פינת אוכל במטבח, גודל מקום האחסון, כל אחד והצורך שלו במטבח כי חשוב לזכור שמטבח הוא מעבר למקום רק לבישול…

לסיכום

יש מגוון אפשרויות כיום של מטבחים מודרניים בעיצוב המושלם עבורך. בהתחשב בעובדה כי המטבח מהווה את הלב של הבית, במרחב זה מתרכז הרבה מהווי הבית, בין אם הכנת האוכל, אכילה, מעבר לנשנוש, כמו גם מרכז הבידור והמקום בו לרוב כל המשפחה נפגשת . לכן יש לתת דגש וחשיבה למרחב זה בשיפוץ
המטבח.

יש כמה דגשים שיכולים לעזור בעת תכנון המטבח המודרני המושלם עבורכם. דגש ראשון הוא עבודה נכונה עם צבעים. לדוגמא, הליכה לתוך המטבח צריכה לעורר שמחה ואנרגיה מזמינה. אז כאשר תבחרו את הצבעים למטבח זכרו כי דפוסי צבע של שחור ולבן נותנים אפקט פשוט אך אלגנטי, ואילו השימוש בצבעים כמו
צהוב וטורקיז יכולים להפוך את המטבח למואר, בהיר, עליז ומזמין. בעת התכנון חשוב מאוד לקחת את הצבעים ברצינות רבה ולהשקיע מחשבה איך הצבעים יקנו גם אלגנטיות למטבח ועם זאת המטבח יהיה חמים ומזמין.

דגש חשוב נוסף בתכנון נכון של המטבח המודרני הוא הקניית אופי ייחודי למטבח באמצעות שימוש בפריטים כגון תמונות ובמיוחד תמונות פרטיות, קישוטי שולחן, כלי הגשה או כלי מטבח למיניהם הפרושים במרחב, שמשמשים גם ככלי עבודה וגם כפרטי נוי, כדוגמת מכתש ועלי אותנטי שמוצב על משטח העבודה. כל אלה יכולים הוסיף אופי ואישיות ייחודית למטבח, מתן אופי למטבח מודרני מהווה אבן יסוד בתכנון המטבח.

עוד אפשרות השכיחה במטבח מודרני היא להוסיף לוח לרשימות, הערות, אירועים, מתכונים, כמו גם לוח שנה גדול שיזכיר אירועים חשובים שתרצו לזכור. הוספת סידור פרחים צבעוני או אדנים עם עשבי תיבול לאדן החלון מחיה את החלל (פשוטו כמשמעו) ויכול לאזן עיצובים מודרניים שעשויים להרגיש כבדים מדי עם צבע ורעננות. כמו כן, דגש מהותי בתכנון הוא מתן מחשבה גם לתאורה מיוחדת אם מבחינת חוזק וצבע או מבחינת אהילים וגופי תאורה ייחודים. רעיונות אלה יכולים בהחלט גם לתרום לאווירת החמימות והביתיות.;