דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה עיצוב חדרי אמבטיה - כך תעצבו חדר רחצה חלומי בכמה שלבים פשוטים
לכל המאמרים
הבא
הקודם

עיצוב חדרי אמבטיה - כך תעצבו חדר רחצה חלומי בכמה שלבים פשוטים

27/05/2021
6 דקות קריאה

איך להפוך את החדר הראשון שמקבל את פנינו בבוקר למקום מזמין, מפנק, מרגיע, נוח ולא פחות מכך – יפה. אספנו עבורכם את הטיפים החשובים ביותר לעיצוב חדר רחצה שעד כה העזתם רק לחלום עליו… 

קודם כל צריך להחליט: שיפוץ מסיבי או קליל? 

אזור המקלחת ו/או האמבט מהווה פעמים את הגורם המכריע להחלטה על שיפוץ. על מנת לקבל את החלטה הנכונה חשוב להעריך נכון את חומרת הבעיה והצורך בשיפוץ. במצב בו קיימים סדקים קלים בציפוי האמבטיה ניתן להיעזר בחומרי איטום אקריליים על מנת לבצע תיקון בעלות נמוכה באופן יחסי. כאשר מדובר בכתמים או לחילופין צבע דהוי ככל הנראה תאלצו להחליף את ציפוי האמבטיה. בסיטואציות חמורות יותר בהן טיפולים אלו לא הועילו ישנה אפשרות חדשה הנקראת "הלבשת אמבטיה" – בעזרת טכניקה חדשנית זו ניתן למקם אמבטיה חדשה מעל האמבטיה הקיימת באופן שאינו מאלץ פירוק ושבירת האמבטיה הנוכחית, וכמובן חוסך לא מעט כסף.

1. שלב ראשון: הגדרת הצרכים

בתהליך עיצוב חדר אמבטיה – חשוב מאוד להגדיר את הצרכים. לפני שאתם מתחילים לחשוב על אנשי מקצוע, רהיטים, כיורים או אריחים – עליכם להגיע להחלטות בנוגע למספר סוגיות חשובות: 

איזה סגנון עיצובי מתאים לחדר הרחצה שלכם? מה האפשרויות במסגרת גודלו של החדר? 

  • מי משתמשיו העיקריים – האם מדובר בחדר הרחצה של יחידת ההורים? האם מדובר בחדר אמבטיה מרכזי המשמש בעיקר את הילדים? או אולי מדובר בכלל בחדר רחצה המיועד לאורחים?
  • כיצד תארגנו את חלל הרחצה בצורה הטובה ביותר מבחינה פונקציונלית? האם חדר הרחצה יכלול גם אמבט, גם מקלחון וגם שירותים? 
  • אילו חומרים יתאימו לקיר ולרצפה? יש להתחשב במידת העמידות ללחות ולחום, בסגנון ובנוחות. 
  • אילו אקססוריז יתרמו להשלמת האווירה אך לא יתפסו יותר מדי מקום?

לעתים המרחב הנתון מאפשר לעצב חדר רחצה המכיל גם מקלחון וגם אמבט, אך לרב יש לבחור בין השניים – לכן חשוב שתשאלו את עצמכם כיצד אתם רוצים לנצל את החלל. כמו כן, יש לחשוב האם לכלול בחדר הרחצה גם שירותים, או אולי עדיף להפריד בין החללים. אם מדובר במשפחה מרובת נפשות – הפרדה בין השירותים לחדר הרחצה תאפשר לכמה מבני הבית להתארגן במקביל ובכך ולחסוך זמן יקר. כל אלו הן שאלות שחשוב לשאול לפני שמתחילים תהליך עיצוב חדר רחצה.

אמבטיה 2

2. שלב שני: לסמן נקודות עוגן

לפני שמתחילים בתהליך עיצוב חדר הרחצה, חשוב להתחשב בנתוני החלל העומד לרשותכם. בכדי להבין את אפשרויות העיצוב העומדות לפניכם בצורה מיטבית, חשוב להתייחס לכל העוגנים בחדר ולקחת מידות נכונות. ״עוגנים״ הם למעשה כל האלמנטים אשר אינם משתנים, וחובה להתחשב בהם בתהליך התכנון ועיצוב חדר הרחצה, לדוגמא: פתחים, חלונות, דלתות, צנרת, אינסטלציה ראשית, נקודות חשמל. גם האביזרים הסניטריים ההכרחיים כגון אמבטיה, מקלחון וכיור הם עוגנים. עיצוב שאר חלקי החדר יעשה סביב אותם עוגנים. לאחר שהנחנו את הסימונים המהותיים הללו, אפשר להתקדם אל התהליך העיצובי. 

3. שלב שלישי: בחירת סגנון עיצובי

זהו ללא ספק השלב המרגש והיצירתי בתהליך. בשלב זה מחליטים איזו אווירה ותחושות תרצו להרגיש בעת השהות בחדר, וכיצד ישתקף טעמכם האישי בחלל. סגנונות עיצוב רבים יכולים להוות מסגרת קונספטואלית לעיצוב חדר הרחצה, בין אם אתם חובבי הסגנון המודרני המינימליסטי, או דווקא אוהבים עיצוב כפרי טבעי וחם – זיכרו כי חשוב לבחור סגנון אחד ולדבוק בו בכדי לקבל מראה אחיד ונעים לעין. נוסף על סגנון, תמיד אפשר לשלב טרנדים, אך חשוב לעשות זאת בחכמה. עיצוב עונתי מומלץ לשלב באמצעות אלמנטים ואביזרים נלווים לחדר הרחצה כגון כיור, כיסא מיוחד או מחיצת זכוכית ולהימנע מעיצוב דומיננטי וקבוע המבוסס על טרנדים חולפים – כך תוכלו להחליף ולהתחדש באופן תדיר, בלי להשקיע סכומי עתק בכל פעם. 

אפיון חדר הרחצה נקבע על ידי סגנון עיצובי וסטייל ברור. מתוך גלריית חדרי הרחצה של אבן אבן קיסר

4. שלב רביעי: בחירת צבעים ומרקמים

לאחר שתכננתם את מבנה חדר הרחצה, השלב הבא הוא המשמעותי ביותר בהכתבת האווירה בחלל. מדובר כמובן בבחירת הצבעים והמרקמים של חדר הרחצה. על מנת לקבל החלטה שקולה שתדמה את האווירה הכללית בחלל החדר, יש לקחת בחשבון את כלל האלמנטים שתעשו בהם שימוש לרבות הברזים, חיפוי הקירות, האמבט או המקלחון ואפילו האבזור והדקורציה אותה תניחו בחדר בתום השיפוץ. מומלץ ליצור מספר אופציות על מנת לקבוע מה יהיה הצבע הדומיננטי, ואילו צבעים ישלימו את העיצוב. נסו להשתמש בצבעים הנמצאים באזורים נוספים בבית כגון המטבח, על מנת לייצר רצף וקשר בין חללים שונים בבית. 

הצבעוניות של חדר הרחצה תבוא לידי ביטוי גם בצבע הקיר, בחלקים שאינם מחופים. כיוון שמדובר בחדר החשוף לתנאים כגון לחות וחום – חשוב להשתמש בצבעים ייעודיים ועמידים במיוחד. צבעים אלו יעילים מאוד במניעת נזקים כגון עובש, פטריות וקילופים, ובנוסף הם נחשבים לצבעים אקולוגיים וידידותיים לסביבה.

אמבטיה 3

טיפ: אותם חומרים במינונים שונים מייצרים אווירה שונה

באפליקציית ה-visualiser שפיתחה אבן קיסר, תוכלו לבחור בין מרקמים וצבעים שונים, וכך לדמות וריאציות שונות לחדר הרחצה שלכם, ולבחור צבע אשר משקלו מורכב משילוב של צבעים בהירים וכהים עם מרקמים שונים. לדוגמא: לבן נצחי 2141, ממשפחת הקלאסיקו בעל מרקם חלק, לצד נגיעות של לבן עם טקסטורות קרוקודיל ייחודיות של מוטיבו 2141C, ולשני אלה בהנגדה דגם 5003 בצבע כהה ודרמטי עם מרקם של אבנים טבעיות ממשפחת ה-supernatural.

שילוב של מרקמים וצבעים שונים באפליקציית ה-visualiser של אבן קיסר

5. שלב חמישי: בחירת ריצוף

בעת בחירת ריצוף מומלץ להתחשב במספר אלמנטים מהותיים. ראשית, יש לזכור כי חדר הרחצה באופן טבעי חשוף לכמות גדולה של לחות ורטיבות, לכן על מנת להבטיח את עמידות הריצוף לאורך זמן ולמנוע בלאי חשוב לבחור את הריצוף המתאים ולמנוע פגיעה וחדירה של מים. לחדר הרחצה יתאימו אריחי קרמיקה או לחילופין משטח קוורץ העמיד בפני לחות ורטיבות ואשר איכותו הגבוהה נשמרת לאורך שנים. היתרון של משטח אחיד מקטין משמעותית את הצורך בחומרי איטום, דבר שמקטין גם את הסיכוי לחדירת מים.

אמבטיה

6. שלב שישי: להאיר את חדר הרחצה

עיצוב תאורה ישים את הגושפנקא הסופית על תהליך העיצוב ויקבע במידה רבה את האווירה המבוקשת בחדר. עיצוב מערך תאורה נכון מתבטא בשילוב של כמה מוקדי תאורה שונים, המעניקים אפקט של עומק ועניין, ועונים על מגוון צרכים שונים. את מוקד התאורה המרכזי מומלץ להציב בתקרה עם גוף שקוע המפיק אור חזק ואחיד בכל החלל. נוסף על כך חשוב שגוף התאורה יהיה בעל חיפוי על מנת למנוע חדירה של נוזלים. ניתן להשתמש בחיפוי עשוי זכוכית חלבית לשם פיזור רך ואחיד של האור. את מוקד התאורה השני מומלץ להציב מעל המראה ולהשתמש בנורת ליבון או נורת הלוגן. נורות אלו מפיקות אור מחמיא יותר וניטרלי. מוקד התאורה השלישי הוא מוקד של תאורת לד, אותה ניתן להתקין בגופי תקרה שקועים. 

מומלץ להפריד את גישת המפסק על מנת לשלוט באופן פרטני במוקדי התאורה השונים. כך ניתן למשל להשאיר את תאורת הלד, הידועה בצריכת החשמל הנמוכה שלה, דולקת במשך כל הלילה, ולמנוע היתקלויות לא רצויות עם חפצים באמבטיה בעת קימה לשירותים במהלך הלילה.

מוקדים שונים של תאורה יוצרים עניין ועומק בעיצוב חדרי אמבטיה

לסיכום

עיצוב חדר רחצה יכול להיות תהליך יצירתי ומהנה במידה ומתכננים אותו כראוי. בעת התהליך, יש להתחשב בראש ובראשונה בצרכים הפונקציונליים, בעיקר עקב שיקולי בטיחות ונוחות, לצד תנאי הלחות המאפיינים חלל זה. עם זאת, יש לזכור כי מדובר בחלל אשר אמור להיות מפנק ומרגיע, המשרת את כל בני הבית בתדירות גבוהה. לכן, שיפוץ חדר הרחצה הוא הזדמנות מצוינת לתת דרור לפנטזיות העיצוביות שלכם באמצעות בחירה של סגנון וחומרים שיבטאו את טעמכם הייחודי, לצד אלמנטים דקורטיביים מעניינים.