דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה נוכחות פיסולית בחלל
לכל המאמרים
הבא
הקודם

נוכחות פיסולית בחלל

26/07/2021
3 דקות קריאה

כשטום דיקסון החל לחשוב על ״The Restaurant״, נקודת הפתיחה של המיצב הייתה לעצב ארבעה מטבחים בעבור ארבעה ירידי עיצוב שונים בארבע מדינות. ״חשבנו שיהיה מעניין להציג את כולם זה לצד זה בשבוע העיצוב החשוב בעולם״, הוא מספר, ״ובמקביל חשבנו על שיטות שונות להכנת מזון, והבנו עד כמה הטרנספורמציה של חומרי גלם לאוכל משובח דומה לאלכימיה. מכאן הגיע בסופו של דבר הרעיון, וכשהגענו למוזיאון הילדים של מילאנו, מבנה עתיק מהמאה ה-18 שמחולק לארבעה אזורים מובחנים אחד מהשני, זה היה כמו סימן״.

השלב הבא היה לתרגם את הקונספט לארבעה מטבחים פיזיים, מבלי לאבד את האני המאמין העיצובי שלו. ״אני תמיד רוצה לגרום לאנשים להאט, להשתמש בכל החושים שלהם כדי ליהנות ממה שמסביבם. מכיוון שהשנה לצידה של Salone del Mobile התקיימה התערוכה הדו-שנתית לעיצוב מטבחים, Eurocucina, חשבנו על הקונספט של ״The Restaurant״: במקום רק לההסתכל על מיצב, לעודד את האנשים ליהנות ממנו בעזרת האף והפה, ולא רק דרך העיניים. כך, באמצע כל הבלאגן והטירוף של שבוע העיצוב במילאנו, אנשים יכולים לשבת לרגע ולהירגע בחלל שלנו״.

טום דיקסון יושב על מייצג
טום דיקסון. צילום: Vicky Lam

דיקסון, מהמעצבים המשפיעים והמובילים בעולם, נולד בתוניסיה לאם צרפתייה ואב אנגלי ובגיל ארבע עבר לאנגליה. את דרכו בעולם העיצוב החל בלימודי אמנות, שנקטעו כעבור חצי שנה – תאונת אופנוע גרמה לו להבין שזה אינו הכיוון הנכון בעבורו. הוא החל לעצב אובייקטים, בעיקר משאריות מתכת ופסולת בניין שנזרקו לרחוב. במקביל, ניגן על גיטרה בס בלהקת רוק.

דיקסון זכה לראשונה להכרה בינלאומית ב-1985, כשעיצב כיסא נטול רגליים בצורת האות S לחברה האיטלקית Cappelini. ב-1998 החל לעבוד בחברת הביטאט הבריטית, וכעבור ארבע שנים עזב אותה והקים חברת עיצוב עצמאית על שמו. מאז שהקים את המותג העצמאי שלו ב-2002 הוא נחשב למעצב מקורי ונועז, שמוביל מגמות עיצוב מרתקות וחדשניות ומקפיד לברור את שיתופי הפעולה שלו בקפידה.

מטבח Ice
מטבח Ice. צילום: Peerlind Green

ארבעת מטבחי הקונספט שעיצב דיקסון בעבור ״The Restaurant״, שואבים את השראתם מארבעת היסודות: אדמה, אוויר, מים ואש. את ארבעת האלמנטים הוא תרגם לצורניות בחלל, לצבעוניות המשטחים שבחר מהמגוון של אבן קיסר ובריהוט המשלים, מתוך הקולקציות בעיצובו. כך, המטבח הראשון – ICE – שהוצג בחודש ינואר ב-IDS בטורונטו והשיק את שיתוף הפעולה של אבן קיסר עם טום דיקסון – שואב את השראתו מאגמי הקרח ומעוצמות הטבע הקיצוני בארץ הצפונית. מטבח Earth שואב את השראתו ממבנים רומיים עתיקים ומשלב דגמי אבן קיסר בגוונים חומים, אביזרים משלימים מעץ טבעי וגופי תאורה בלבן ונגיעות זהב, מהקולקציות של דיקסון.

מטבח FIRE מתאפיין במראה בזלתי עם נגיעות זהב ונחושת, מחומרי העיצוב האהובים על דיקסון, המזכירים להבות אש. ולבסוף, מטבח AIR שואב את השראתו מאדריכלות אורבנית בערים מודרניות, ויורכב מלוחות דקים של אבן קיסר, בחיתוכים המפגישים את משטחי הבישול והעבודה עם מסגרות ומדפים מרחפים באוויר. בהתאם לאופיו של כל מטבח השתנה גם הקונספט הקולינרי, מבית היוצר של סטודיו עיצוב האוכל Arabeschi di Latte, בהובלת פרנצ׳סקה סרטי.

מטבח Earth.
מטבח Earth. צילום: Peerlind Green
מטבח Fire
מטבח Fire. צילום: Peerlind Green

בדומה לתצוגות העבר של אבן קיסר בשבוע העיצוב של מילאנו, גם ״The Restaurant״, הציג חוויה רב-חושית של עיצוב וקולינריה, ששילבה בין הקו העיצובי של דיקסון לבין מגמות בולטות בעיצוב עכשווי. ״אני סבור שאנשים עלולים להשתעמם ממטבחים מינימליסטיים שבקושי אפשר להבחין בקיומם. כך, במיצב שלנו בשבוע בעיצוב של מילאנו, למטבחים הייתה נוכחות פיסולית מרשימה בחלל, והצגנו דרכים חדשות לאכילה והכנה של מזון. כפועל יוצא מכך קהל המבקרים יכול היה ללמוד דרכים חדשות ליהנות מאוכל״.

״The Restaurant״ הוצג במוזיאון הילדים של מילאנו (MUBA), השוכן ב-La Rotonda della Besana, מבנה מהמאה ה-18 ובו גן רחב ידיים המוקף באכסדרת עמודים מעוגלת.
Via Enrico Besana, 12

תמונה של Rotonda della Besana במילאנו
Rotonda della Besana. צילום: Google Public Images