דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה צביקה תמרי: כור ההיתוך של תים אדריכלים
לכל המאמרים
הבא
הקודם

צביקה תמרי: כור ההיתוך של תים אדריכלים

06/11/2018
4 דקות קריאה

״היכולת לשלב את משטחי אבן קיסר בקשת חומרים אחרים, על מנת ליצור אמירה ארכיטקטונית ברורה שהיא חלק מסיפור״, אומר האדריכל צביקה תמרי, ״היא הסיבה העיקרית לכך שהסטודיו חוזר אל המשטחים של אבן קיסר כמעט בכל פרויקט״

פרויקט של האדריכל צביקה תמרי אבן קיסר
צילם: יואב פלד

כשהאדריכל צביקה תמרי מסטודיו ״תים אדריכלים״ קיבל לידיו את משימת התכנון של קמפוס ״הביתה״ בשדה אליהו, חומרי ההשראה לפרויקט היו מבני הקיבוץ הישנים המאופיינים כקוביות ארוכות וצרות, השדות המשובצים בנוף על צבעיהם המשתנים, והאינטראקציה הנוצרת בין הקיבוץ לקבוצת הצעירים. ״זה היה פרויקט מרגש במיוחד המיועד כולו לצעירים מחו״ל״, נזכר תמרי, ״כחלק משתי תכניות דגל – חיילים בודדים במסגרת גרעין צבר וסטודנטים באולפן לעברית, שהקמפוס מהווה בעבורם בית ראשון במולדת״.

מקבץ המבנים אורגן סביב חצר פתוחה, המהווה ״כור היתוך״ בעבור הצעירים, המנהלים את חייהם בעצמם, תוך הכוונה של צוות הדרכה מקומי. הקמפוס מכיל 45 חדרים ו־90 צעירים, כיתות לימוד מודרניות רב־תכליתיות, חדר כושר ומועדון למגוון פעילויות. במהלך העבודה הסטודיו פיתח בין היתר טיפולוגיה חדשה של מטבח־בר פתוח המצויד במיטב האמצעים הטכנולוגיים, ושמאפשר הכנה תוך כדי דיאלוג עם שאר החניכים במועדון. למשטח העבודה, בגבהים שונים, המשמש גם כבר ישיבה בחלקו, נבחר דגם Jet Black 3100 של אבן קיסר, בעל מראה כהה מחוספס ומהווה אלמנט פיסולי מרחף בחלל הפתוח וחוט מקשר. בשרותי הקהל בחר הסטודיו בדגם Rugged Concrete 4033 בעל פני בטון ועיצב אותו כ״גוש יצוק״ המכיל את הכיורים הברזים והסבוניות, ומשתקף בעובי כפול דרך המראה הגדולה.

פרויקט של האדריכל צביקה תמרי אבן קיסר
צילם: יואב פלד
פרויקט של האדריכל צביקה תמרי אבן קיסר
צילם: יואב פלד
פרויקט של האדריכל צביקה תמרי אבן קיסר
צילום: אלחי טרופר

תמרי, בוגר המחלקה לאדריכלות בבצלאל, עבד לאחר לימודיו כשכיר עד שיצא לדרך בשנת 2006 אז הקים את סטודיו ״תים אדריכלים״ שמתמחה בתכנון ציבורי ופרטי. הסטודיו מונה שבעה עובדים מקצועיים, וחוץ מאדריכלות ״קלאסית״ עוסק גם בפרויקטים מולטי־דיסציפלינריים, המשלבים מומחים מקצועיים מענפים אחרים ובהם אוצרים, תסריטאים, במאים ומפיקים, מומחי סאונד, תאורה ואינטגרציה, אמנים רב־תחומיים ויוצרי אפקטים מיוחדים.

בשנים האחרונות, לדוגמה, חידש הסטודיו בקומפלקס הענק של בניני האומה בירושלים אולמות שונים המיועדים למגוון רחב של שימושים – כנסים, ועידות, הופעות, תערוכות ואירועים ציבוריים ופרטיים כאחד. במסגרת זו שוקמו ועוצבו גם סדרה של מטבחים מלתחות ושרותי קהל, המיועדים לשימושו של קהל מבקרים גדול בהרבה, הצפוי עם השלמת הפרויקט. על מנת להתמודד עם הסטנדרטים הגבוהים של מרכזי קונגרסים וועידות תחת קודים בינלאומיים מחד – ועם מסות עצומות של קהלי משתמשים מאידך – בחר הסטודיו בדגם Vanilla Noir 5100 של אבן קיסר כדגם המוביל במשטחי העבודה הרבים במסגרת הפרויקט. ״אופיו של הדגם – גוון כהה עמוק עם ׳גידים׳ בהירים מתמשכים בתצורות שונות – יוצר אופי משל עצמו לחללים״, אומר תמרי, ״כרטיס זיהוי מכובד למרכז, תוך מתן מענה לשמירה על מראה מהודר ונקי, ומסייע להעלים עקבות שימוש הנגרמים כתוצאה מהעומס הטבעי הרב.

״ככלל, הסטודיו מתייחס לכל פרויקט, ללא קשר לגודלו או אופיו, כאימוץ של אתגר רב־שכבתי, המחייב מעבר הליך גילוי ייחודי לטובת איכויותיו של המוצר. העבודה היא הליך של בימוי רעיונות וניסויים, המובילים לכדי יצירה מוחשית וצלולה, אסתטית ופונקציונלית, אטרקטיבית ופרקטית. הסטודיו עוסק בתחילת כל פרויקט במחקרים, בקריאה וכתיבה, שמתאספים יחד ונהיים בבחינת מודל חי של התרבות, ההיסטוריה, הגיאולוגיה והגיאוגרפיה של האתר הנבחר. הסטודיו מאמין כי זו הדרך היחידה לשקף את הפרופיל של האתר וסביבתו ולעצב את ההשתקפות של המזמין בו ולתוכו״.

פרויקט של האדריכל צביקה תמרי שיש אבן קיסר
צילום: סטודיו תים

כך לדוגמה, בפרויקט ״אטלנטיס״ בקניון ארנה, הרצליה פיתוח: מרכז בידור ובילוי משפחתי המהווה עוגן מסחרי בקניון הייחודי על שפת המרינה. ״המרכז עוצב ברוח העיר המסתורית שאבדה בים, ומכיל מוטיבים רבים בהשראת מצולות הים ותכולתם. בחלל הגדול והפתוח הוצבו מתקנים מובילים מסוגם בעולם תוך מתן מענה לקבוצות גיל שונות, ובאווירה משלימה הכוללת מערכת טורבו־סאונד ייחודית הכוללת תאורת מופע ואפקטי קול יוצאי דופן. בעוד הילדים פעילים ב׳תחנות׳ ההפעלה השונות ברחבי החלל, מוזמנים ההורים לשבת במרכז, בבר פתוח המאפשר מבטים פתוחים ושותפות מלאה בחוויה״.

הבר המרכזי בפרויקט עוצב כ״צדפה פתוחה״: הסטודיו בחר במשטח Statuario Nuvo 5111 של אבן קיסר, המאופיין בגווני שמנת ו״קורים חומים״ בתצורות שונות על מנת לדמות את תוך הצדפה המבריק. המשטחים נחתכו בתצורת קליפת ה״צדפה״ הייחודית, ומשמשים הן כמשטח הגשה והן כמסגרת עליונה לתצוגה בגב היחידה.

פרויקט של האדריכל צביקה תמרי אבן קיסר
צילום: אייל ברטוב
פרויקט של האדריכל צביקה תמרי אבן קיסר
צילום: אייל ברטוב
פרויקט של האדריכל צביקה תמרי אבן קיסר
צילום: אייל ברטוב
פרויקט של האדריכל צביקה תמרי אבן קיסר
צילום: אייל ברטוב

״המשטחים המעוצבים של אבן קיסר משמשים בעבור הסטודיו למגוון אמצעים״, מסכם תמרי, ״ומפתיעים בפתרונות הפוטנציאליים הגלומים בהם, בכל פעם מחדש. קשת הגוונים וגווני הביניים היא מהעשירים שבחומרי הגמר, ומה שקריטי בעבור הסטודיו הוא העמידות הגבוהה יחסית בפני מכות כתמים ושינויים (דפורמציה) בפני החומר. אבל בעיקר, היכולת לשלב אותם בקשת חומרים אחרים על מנת ליצור אמירה ארכיטקטונית ברורה שהיא חלק מסיפור, היא הסיבה העיקרית לכך שהסטודיו חוזר אל המשטחים של אבן קיסר כמעט בכל פרויקט״.