דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה דמיון מודרך: איתי כהאן
לכל המאמרים
הבא
הקודם

דמיון מודרך: איתי כהאן

25/06/2018
4 דקות קריאה

אני מדמיין את עצמי מתגורר בדירה או עובד במשרד שתכננתי ובודק אם זה עושה לי טוב״, אומר האדריכל איתי כהאן. ״אם התכנון טוב הוא יעשה את העבודה גם אחרי 20 שנה״

כשהאדריכל איתי כהאן שקל מה ללמוד, הוא התלבט בין חינוך לאדריכלות. ״גדלתי בבית דתי לאומי בקרני שומרון ומסלול חיי הוביל אותי ללימודי ישיבה והוראה״, הוא מספר. ״החיים בגיל הישיבה צבועים בצבעי שחור ולבן בעיקר, והתשוקה לעיצוב וארכיטקטורה נראתה קצת זרה ושטחית״. אולם, לאחר שסיים את לימודי ההוראה ותואר ראשון בחינוך, לא ויתר על החלום ופנה ללימודי אדריכלות באוניברסיטת אריאל.

תמונה שמראה את עיצובו ועבודתו של האדריכל איתי כהאן
אדריכל: איתי כהאן. צילום: ערן תורג'מן

עם סיום הלימודים והמעבר לתל אביב הוא עבד במספר משרדי אדריכלות, ובמקביל השלים לימודי תואר שני באדריכלות ושימור מבנים בטכניון. כיום, הפרויקטים שבהם המשרד שלו – "אלון – כהאן אדריכלים" – עוסק, מגוונים וכוללים משרדים, דירות, בנייני מגורים ומבני ציבור. ״מה שמנחה אותי היא היכולת שלי ליצור שינוי תוך שימוש בשני כלים – תכנון ועיצוב – שצריכים לשרת את מי שמשתמש בהם. גם אם אני מתכנן בניין עם 30 דירות וגם אם אני מתכנן דירה של 50 מ״ר, אני משתדל לראות את משתמש הקצה ולהבין שמישהו צריך לחיות או לעבוד בחללים שאותם אני מתכנן.

״אני מדמיין את עצמי מתגורר בדירה או עובד במשרד שתכננתי ובודק אם זה עושה לי טוב. אם התכנון טוב הוא יעשה את העבודה גם אחרי 20 שנה. את התפאורה אפשר לשנות אבל בסיס התכנון ישאר וימשיך לעשות טוב למשתמשים בו״.

כך לדוגמה, כשתכנן משרד יזמות נדל״ן בחלל מרתף ששימש בעבר כאולם התעמלות, האתגר העיקרי היה לתכנן חלל עבודה פתוח ככל האפשר על מנת לנצל את מעט האור הטבעי הנכנס למשרד במרתף. כהאן השתמש בחומרים טבעיים כמו בטון, עץ וברזל בשילוב משטחי אבן קיסר.  בתכנון המטבח במשרד יצר נישה ואת כולה חיפה – תחתית, קירות וגג – בדגם 5131 של אבן קיסר. בחדר הרחצה הוא חיפה גם את הנישה של המראה וגם את הנישה בתוך המקלחון באותו משטח.

העבודה עם אבן קיסר לא הצטמצמה למשטחים בחללים הרטובים אלא נעשתה גם באלמנטים נוספים ודקורטיביים. ״פרטי הפינות בקרמיקה ופורצלן לא עוברים את סף התכנון שלי״, הוא מסביר, ״ולכן אני מעדיף להשתמש באבן קיסר שמבחינתי הכי קרובים לחומר טבעי מבחינת העיבודים ופרטי הקצה״.

תמונה שמראה את עיצובו ועבודתו של האדריכל איתי כהאן
אדריכל: איתי כהאן. צילום: שי אפשטיין
תמונה שמראה את עיצובו ועבודתו של האדריכל איתי כהאן
אדריכל: איתי כהאן. צילום: שי אפשטיין

שימוש נוסף באבן קיסר נעשה גם בדירת מלון תל אביבית בת 50 מ״ר בבניין משנות ה־50 של המאה הקודמת. יעוד הדירה הוגדר מראש לטובת השכרות לטווח קצר Airbnb עם אופציה למכירה עתידית. ״שלב התכנון היה מאתגר: הדירה קטנה והרצון היה למקסם את השטח וליצור שני חדרי שינה וחלל של סלון ומטבח מרווחים ככל האפשר.

״כחלק מהרעיון העיצובי־שיווקי של הדירה החלטנו לאפשר לעצמנו להכניס צבע אחר שבדרך כלל אנחנו לא משתמשים בו בדירות מגורים סטנדרטיות: גווני ורוד וירוק בנגרות, בטון חשוף, צבעי קירות ושימוש בטקסטיל וריהוט צבעוני. מכיון שהאבן שבה בחרנו לחיפוי הקירות מאוד דומיננטית, החלטתי שבנישות נשתמש דווקא במשהו מנוגד ולכן בחרתי בדגם 3100 השחור של אבן קיסר."

תמונה בחדר רחצה שמראה את עיצובו ועבודתו של האדריכל איתי כהאן
אדריכל: איתי כהאן. צילום: שי אפשטיין
תמונה שמראה את עיצובו ועבודתו של האדריכל איתי כהאן
אדריכל: איתי כהאן. צילום: שי אפשטיין
תמונה של במטבח שמראה את עיצובו ועבודתו של האדריכל איתי כהאן
אדריכל: איתי כהאן. צילום: שי אפשטיין

כשתכנן דירת פנטהאוז עם בריכת שחיה על גג בנין לשימור, הוא השתמש בפלטת גוונים מונוכרומטית כרקע להלבשה עתידית של הבית על ידי הלקוח שירכוש את הדירה . ״השימוש באבן קיסר נתן לי מענה גדול: את המטבח כמובן שחיפינו בדגם 5131. דיקקנו את החומר, וכך קיבלנו מראה נקי ויוקרתי. את הכיורים והמשטחים בחדרי הרחצה ושרותי האורחים בנינו כשוקת מאבן קיסר בדגמים 5100 ו 5031.

תמונה של חדר רחצה שמראה את עיצובו ועבודתו של האדריכל איתי כהאן
אדריכל: איתי כהאן. צילום: ערן תורג'מן
תמונה של מטבח שמראה את עיצובו ועבודתו של האדריכל איתי כהאן
אדריכל: איתי כהאן. צילום: ערן תורג'מן
תמונה של סלון שמראה את עיצובו ועבודתו של האדריכל איתי כהאן
אדריכל: איתי כהאן.צילום: ערן תורג'מן

בסופו של דבר משטחי אבן קיסר נותנים לי מענה הן ברמה הפרקטית והן ברמה העיצובית. החומר נראה טבעי וגם עובד כמו חומרים טבעיים. מכיון שאני נוטה למראה הטבעי, אני מרשה לעצמי להשתמש די הרבה באבן קיסר כי הוא גם מצליח להיות הכי קרוב לזה וגם לתת מענה פרקטי״.

תמונה של חדר שינה שמראה את עיצובו ועבודתו של האדריכל איתי כהאן אבן קיסר
תמונה של חדר שינה שמראה את עיצובו ועבודתו של האדריכל איתי כהאן אבן קיסראדריכל: איתי כהאן צילום: שי אפשטיין