דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה פשוט אני: אושיר אסבן
לכל המאמרים
הבא
הקודם

פשוט אני: אושיר אסבן

24/06/2018
3 דקות קריאה

״אין לי סגנון מוגדר״ אומר האדריכל אושיר אסבן: ״הפרויקטים שלי הם לא כפריים, הם לא מודרניים והם לא אקלקטיים; הם פשוט אני״

תמונת אווירה שבו רואים עיצוב של האדריכל אושיר אסבן
צילום: שירן כרמל

כשהאדריכל אושיר אסבן מקבל לידיו פרויקט חדש, הדבר הראשון שהוא עושה לפני שהוא מתחיל לעבוד הוא להבין את הצרכים, ולא פחות חשוב – את הלקוח. ״אמפתיה היא חלק חשוב בעיצוב״, הוא אומר: ״אנחנו מקשיבים ללקוח, לרצונות שלו, ומזדהים איתו מהשלב הראשון של התכנון. אני מאמין שדרך העבודה הזו מביאה ליצירתיות ולכן אני מרגיש שכל פרויקט שלי הוא שונה, מכיוון שהוא מדבר בעבור אותו לקוח ספציפי. אני מאמין בתכנון שלם ומותאם אישית מתוך היכרות עם הלקוח והבנה עמוקה של צרכיו״.

תמונת אווירה שבו רואים עיצוב של האדריכל אושיר אסבן
צילום: גדעון לוין

מאז שסיים את לימודיו בפקולטה לאדריכלות באוניברסיטת אריאל – והחל להתמחות בתכנון ובעיצוב של בתים פרטיים, דירות, בתי מלון, עסקים וחללי תצוגה – אסבן פיתח כתב יד יחודי שמאופיין בחוסר התפשרות, באיכות ובדיוק, החל משלב חלוקת הפנים דרך תכניות העבודה המפורטות וכלה בפרטים יחודיים ומינימליסטיים ובפלטת חומרים עשירה אך מאופקת. ״השינוי המחשבתי בין יוקרה שהיא שפע ליוקרה שהיא תשומת לב והקפדה, הוא שמייצר את השפה האדריכלית שלי״, הוא מוסיף. ״אין לי סגנון מוגדר: הפרויקטים שלי הם לא כפריים, הם לא מודרניים והם לא אקלקטיים; הם פשוט אני: הם התחושות, הזיכרונות, החיבור עם הלקוח, הריהוט, האמנות – סך כל החלקים שמייצרים אווירה שתואמת את אותו לקוח ספציפי״.

כך לדוגמה, בחדר הרחצה של בית פרטי בסביון רצה אסבן ליצור תחושת שקט ולהתאים את משטח הכיור והאגנית לחיפויי הקירות הגדולים. לשם כך השתמש במשטח אבן קיסר מדגם 4001 ש״התאים למשימה בצורה מושלמת, במיוחד מאחר שברוב חדרי הרחצה שאני מתכנן אני אוהב להשתמש בכיור תחתון שיוצר תחושת יוקרה ונקיון״. גם בדירה שתכנן ברמת גן השתמש בדגם 4001 מכיוון שרצה ליצור תחושה ״שהרצפה ׳מטפסת על המטבח׳, והמשטח התאים לרצפה בצורה מושלמת ונתן תחושה של ניקיון בעיניים״.

בדירה באשדוד שבה תכנן חדר רחצה שפתוח לחדר, ״רציתי לייצר דרמה עם הצבע השחור ולשם כך השתמשתי בדגם 3100 שנתן תחושה של יציבות תוך שהוא מתחבר לנקודות האבן השחורות בריצוף של חדר הרחצה״. לעומת זאת, בחלל התצוגה במפעל של חברת הברזים ״חמת״ באשדוד, הוא עיצב ותכנן חמישה חדרי רחצה שונים שבכל אחד מהם נעשה שימוש במשטח אחר של אבן קיסר כחיפוי קיר וכמשטח וחיפוי האמבטיה, תוך שילוב לדוגמה בין דגם 5131 לדגם 5100 שיצרו תחושה של עוצמה בחלל.

תמונת אווירה שבו רואים עיצוב של האדריכל אושיר אסבן
צילום: איתי בנית
תמונת אווירה שבו רואים עיצוב של האדריכל אושיר אסבן
צילום: גדעון לוין Gidon Levin
תמונת אווירה שבו רואים עיצוב של האדריכל אושיר אסבן
צילום: עודד סמדר

״אני אוהב את המגוון, הצבעוניות וההתחדשות בעבודה עם אבן קיסר״, הוא מסביר. ״באבן קיסר יש תמיד תחושה של התחדשות ושל התקדמות טכנולוגיות, הם מתאימים את עצמם לסטייל הכי גבוה בשוק והתוצאה הסופית מדברת בעד עצמה. מעבר לך, בפרויקטים שלי אני אוהב שהאלמנטים מרגישים ׳מונוליטיים׳, ועם אבן קיסר אני יכול להשיג את התוצאה הזו, במיוחד בזכות הוורסטיליות בשימוש במשטחים השונים לחיפויים, למשטחים, לכיורים וכו׳.

״בסופו של דבר מבחינתי הכל אפשרי: כל בעלי המקצוע שאני עובד איתם, תפקידם הוא להגשים לי חלומות. יש להם ידע מטורף והם רעבים ליצירתיות. אני כל הזמן נמצא בחקירה: בכל מקום שאני נמצא, עם כל קומפוזיציה שאני רואה – באדריכלות, באופנה או בריהוט – אני בודק מה מרגש אותי ונותן ביקורת לעצמי, למה זה נכון ומה עושה את זה כל כך טוב״.

תמונת אווירה שבו רואים עיצוב של האדריכל אושיר אסבן
צילום: שירן כרמל
תמונת פרופיל של האדריכל אושיר אסבן
צילום: רן יחזקל