דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה תכנון מטבח
לכל המאמרים
הבא
הקודם

תכנון מטבח

17/06/2021
4 דקות קריאה

תכנון מטבח בצורה נכונה 

מטבח יכול להיות מעוצב למשעי, מתוכנן על כל פרטיו בדקדקנות, עשוי חומרי גלם יוקרתיים, ומעודכן בטכנולגיות חדישות – אך אם העיצוב לא יותאם לסגנון העבודה ולפעולות הבסיסיות שצריכות להתבצע במרחב זה, כל ההשקעה בעיצוב תאבד ממשמעותה. כיצד מבצעים תכנון מטבח בצורה נכונה? איך מתכננים את החלל המאתגר הזה בצורה נכונה? ואיך מביאים לידי ביטוי את הצרכים כקווי מנחה לתכנון? הנה כמה רעיונות מועילים לעבודה:​

שרטוט למתחילים

במידה ואתם לא מתכוונים לבצע שיפוץ כללי למטבח, אנחנו ממליצים לכם לקחת נייר ולשרטט את מידות החדש. תעדו- מה האורך והרוחב של חלל המטבח מקיר אחד לקיר אחר. סמנו בשרטוט נקודות עוגן כגון דלת כניסה, נקודות חשמל, נקודות של צנרת, ואת מיקום החלונות והדלתות במרחב. במידה ואתם מתכוונים ללכת על שיפוץ כולל, נסו להבין האם אתם אוהבים את תכנון המטבח הוותיק שלכם והיא נוחה לכם? אם כן מה הן הנקודות לשימור? האם אתם מעוניינים לעצב משהו חדש לחלוטין- ואם כך מה הן הנקודות לשיפור.

משולש העבודה- בישול קירור ניקיון

המעצבים קוראים לאלמנט הזה "השילוש הקדוש" והכוונה היא למרחב המגדיר את התחום של שלוש הפעולות הכי נפוצות במטבח- בישול, ניקיון וקירור. כיצד זה מתבטא בפועל בעת תכנון מטבח? יש לדאוג כי המרחק בין הכיריים, משטח העבודה, הכיור והמקרר יהיו סבירים. מרחק של מטרים ספורים בין אזור לאזור יכול להראות שולי, אך במצטבר הדבר יכול להכפיל את כמות התנועה שלכם, ובכך לחוסר נוחות במהלך העבודה ובזבוז זמן.

תכננו את מטבח חלומותיכם בעזרת תוכנת עיצוב הפנים שלנו The Visualiser

תכנון מטבח
מתוך גלריית מטבחים של אבן קיסר

שריינו משטחים

חשבו על המיקומים בהם תעדיפו משטח פנוי לעבודה. משטח פנוי לצד המקרר תמיד יהיה רעיון טוב משום זה יקל מאוד על פעולת הנחת מצרכי הקניות ופירוקם. משטח עבודה לצד הכיירים, הוא גם כן אזור ששווה לשריין, כאשר תצטרכו לשלוף מאפה מהתנור, בוודאי יהיה לכם נוח אם יהיה משטח פנוי בלהניח את התוצרת החמה- אנחנו לא ממליצים להלך עם סיר רותח לאורך המטבח כך גם נגרמות תאונות עבודה. בהתאם למיפוי המשטחים השמורים לעבודה תוכלו גם למקם בצורה חכמה את מוצרי החשמל.

הפנתיאון של תכנון מטבח

אחרי שמדדתם ולקחתם בחישוב את כל האלמנטים של נוחות העבודה בתכנון המטבח, הגיע הזמן לעבור לחשוב על קו המתאר, ממנו ייגזר עיצוב החלל כולו. לרוב, על בסיס הפריסות הבסיסיות הללו נעשים מרבית עיצובי המטבח, ולכן חשוב להכיר אותם ולהעריך מראש מה יתאים למאפייני המטבח שלכם.

פריסת קו

זוהי פריסה בסיסית יחסית ופשוטה במהותה שתתאים מאוד לחללי מטבח צרים וקטנים. ההגיון הוא פשוט, שמים את כל האלמנטים במטבח בקו ישר ורציף אחד, וכך רק חלק קטן יחסית מן המטבח נתפס ע"י משטח העבודה, הארונות וכל שאר האלמנטים ובכך נוצרת תחושה של מרחב בחדר. בפריסה זו מומלץ לא לפזר את ארונות האחסון בחלל ולהקביל אותם לקו הישר של משטח העבודה.

פריסת שתי שורות מקבילות

כאן מדובר בפריסה שמחלקת את משטח העבודה לשניים. הפריסה הזו תתאים בעיקר לחללי מטבח קטנים יחסית. בצד אחד ימוקמו הכיור ומשטח עבודה נקי שישמש בעיקר לבישול. על חלקו השני של המשטחשיותקן ב בצורה ישרה, ימוקמו לרוב מכשירי החשמל השונים, לרבות הכיריים. בפריסה זו, מומלץ להחליט מראש באיזה צד תהיה אפשרות האחסון, ולשקול למקם את חללי האחסון לגובה. בצורה הזו, נמנעת תחושת הדוחק במטבח הקטן ומתקבלת הרמוניה מהבחינה העיצובית.

תכנון מטבח 2
מתוך גלריית מטבחים של אבן קיסר

פריסה בצורת ר'

זו פריסה שמוצמדת לפינה ניצול של פינה מפנה מקום רב במרכז המטבח אותו ניתן לייעד לפינת אוכל. במקרה זה יותר הגיוני לשים כיור ומקרר באותו הקיר, ובקיר האנכי לו למקם את הכיריים. מכיוון שזה מדובר במטבח פינתי יש לנצל בחכמה את המרחב שנוצר בפינת החדר על ידי תכנון חכם של מידוף עמוק או פרזול מדיוק שמאפשר מנגנון של שליפה או סיבוב.

תכנון מטטבח 3
מתוך גלריית מטבחים של אבן קיסר

פריסה בצורת ח'

זהו תכנון מטבח שיתאים בעיקר לחללי מטבח רחבי ידיים. התכנון הזה למעשה מנצל את כל היקף החדר בצורה הטובה ביותר, כולל הפינות שלו. במקרה של מטבח בצורת ח' רבים נוטים להוסיף "אי למטבח" במרכז בכדי ליצור שבירה של רצף משטח העבודה, ולדאוג למשטח עבודה בסמוך לכיריים ותנור לנוחות בישול מירבית, ולמניעת "צעדות" מצד אחד של המטבח לצידו השני.

תכנון מטבח 1
מתוך גלריית מטבחים של אבן קיסר

תכנון מטבחים – לסיכום

כמו שבעולם העיצוב הצורה מכתיבה את העיצוב, כך בעיצוב מטבחים הפונקציה מכתיבה את האסתטיקה. המטבח הוא חדר בו תעבדו, תבשלו, תאפו, תאחסנו, תאכלו, תתכנסו, תארחו ותנקו. מדובר בפעולות רבות, שאף יכולות להצטייר כמגבילות במידה מסוימת. עשו עבודה של תחקיר תאמו ציפיות והבינו את הצרכים שלכם מהמטבח, ועבודת העיצוב תהייה יותר מדויקת ומוצלחת עבורכם.