דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה אי למטבח
לכל המאמרים
הבא
הקודם

אי למטבח

05/04/2023
7 דקות קריאה

אי למטבח הפך לחלום הישראלי ואפילו קל להגשים אותו. אפשר לשלב אי כמעט בכל בית, לא רק בבית פרטי רחב ידיים. הנה כמה צעדים וטיפים להוספת אי למטבח

עד לפני כשני עשורים לא היה אי בכל מטבח ישראלי. כשהמטבחים היו בחללים סגורים לא היה בהם בכלל מקום לאי, אבל עם פתיחה המטבח לחלל הציבורי האי תפס מקום מרכזי בזכות הרב-תכליתיות שלו – משטח עבודה, אזור אכילה, אחסון ועוד. היום כבר כמעט בכל מטבח יש אי, קטן או רחב ידיים. הנה כל מה שצריך לדעת על אי למטבח:

מהו אי למטבח?

אי הוא יחידה נפרדת שלא מחוברת ליתר המטבח. אי מהווה הרחבה של המטבח, מעין שלוחה נוספת, המשמשת לפונקציות שונות – שילוב כיריים, כיור, מקרר יין, ארונות או מדפים לאחסון, משטח עבודה, אזור אכילה ועוד. לעיתים האי מכונה דלפק למטבח.

אי למטבח בצבעי שחור וחום
511 Smokestone

גודל האי במטבח

אפשר ליצור אי קטן למטבח או אי למטבח קטן. הכלל הכי חשוב הוא המרחק המינימלי למעבר מסביב לאי שעומד על – 90 ס"מ. אם יש לכם את זה – תתחדשו, אתם יכולים להיות בעלים של אי למטבח. עכשיו כדאי לבחון איזה גודל אי ישתלב היטב במטבח. נהוג להמליץ כי גודל האי עצמו יהיה מינימום 80 על 120 ס"מ כדי שיהיה פונקציונלי. עם זאת, אפשר לאמץ גם אי נייד למטבח או עגלת מטבח עם משטח עבודה וליהנות בכל זאת מעוד שטח, אם מדובר במטבח קטן או מאתגר במידותיו. מהצד השני – אין גבול לגודל, וככל שהאי גדול יותר בחלל גדול, זה נראה מרשים ועוצמתי יותר. יש איים שמגיעים לאורך של שלושה-ארבעה מטרים על רוחב של 1.60 מטר. מה שחשוב הוא הפרופורציות של האי ביחס לחלל וביחס לעצמו.

מבחינת גובה, משטח העבודה באי צריך לעמוד על 92-90 ס"מ מהרצפה. אפשר לשלב שולחן אכילה או אחסון נמוך יותר בחלקו של האי, שגובהו יהיה סביב 75 ס"מ. עם זאת, אם מדובר בבני משפחה גבוהים במיוחד או נמוכים במיוחד – אפשר להתאים את האי למידותיהם. אם מדובר באי שיש עליו כיריים או כיור (או שניהם), חשוב לוודא שהמרחקים בין שלוש הפונקציות הכי חשובות במטבח – כיור, כיריים ומקרר, המכונה משולש הזהב – לא גדול מדי.

שיקולים ביצירת אי למטבח

התקנה של יחידת אי למטבח יכולה לענות על צורך, סגנון ושיק לבית כולו. מלבד רווח עוד אזור בישול, אכילה ואחסון, מדובר באלמנט שמפריד בין אזור המטבח לאזורים אחרים במרחב הציבורי המשותף. האי הוא גם לב הבית, סביבו מתאספים לרוב בני המשפחה לארוחות, שיחות ומפגשים. אי למטבח הוא מהפונקציות היותר יעילות ושימושיות בבית, יש רבים שאפילו עובדים על האי במשך ימים שלמים. אם מדובר בכם – כדאי לתכנן אותו בהתאם, עם נגישות לחשמל, נוחות ישיבה, אור מספק, ועוד.

משטחים לאי למטבח

אחד החלקים החשובים ביותר של אי במטבח הוא משטח העבודה. משתמשים בו על מנת לקצוץ, ללוש, לרדד, לערבב, להניח אוכל חם ואפילו בתור שולחן אוכל ולכן הוא חייב להיות עמיד ושימושי ולא רק יפה. חשוב להתקין משטח עבודה איכותי שיכול לעמוד בקצב עבודה מסיבי ובכל זאת לשמור על מראהו לאורך זמן ובתחזוקה קלה. תכנון נכון וחכם של האי יכול לספק לכל המשפחה משטח מקסימלי לנוחות ויעילות. יש חומרים עמידים לשריטות ולכתמים, סופגים ואנטי-בקטריאליים והם יתאימו לרוב המשפחות הישראליות, בטח בהשוואה לשיש טבעי או לבוצ'ר עץ. אם משלבים כיריים או מקור חום אחר כדאי להימנע משילוב עץ בקרבתם ולהעדיף משטחי קוורץ או פורצלן העמידים והבטוחים יותר.

לצד הפונקציונליות של האי, חשוב לבחור בחומרים ובראשם משטח עבודה איכותי ואסתטי שתואם את הקו העיצובי של יתר החלל כי אי זו גם אמירה עיצובית שמחברת את כל החלל.

אי למטבח בהיר ולבן
5131 Calacatta Nuvo

פונקציות של האי במטבח

אי משמש לשטח עבודה נוסף, אחסון (דו צדדי או חד צדדי), אזור אכילה בסגנון בר או בגובה שולחן אכילה סטנדרטי, אזור בישול עם הוספת כיריים, כיור ועוד. אפשר ליצור אי מדורג, המכונה גם אי מפלסי, שבחלקו הוא גבוה לעבודה בעמידה ובחלקו נמוך לישיבה סביבו. לשם כך אפשר ליצור הפרדה חומרית בין הנראות של שני חלקי האי, או דווקא להיפך – ליצור גבהים שונים אך מאותם חומרים כדי ליצור המשכיות ויזואלית בחלל.

אי במטבח קטן

החדשות הטובות הן שגם בחללי מטבחים קטנים אפשר וכדאי לשלב אי. אי במטבח קטן עלול לגרום למראה מלא וצפוף, לעומת זאת בחללי מטבח גדולים, אי למטבח יכול להיעלם או להיראות חסר פרופורציה. לכן מלבד התאמה של גודל ופרופורציה חשוב להשתמש בהדגשת צבעים ובהתאמת צבעים – שיכולות להשפיע בצורה משמעותית על מראה המטבח כולו.

הדגשת צבעים יכולה לרענן את מראה המטבח ואפילו לתת הרגשה של מטבח חדש לגמרי רק בעזרת הוספת
אי חדש. אפשר ליצור ניגוד בין מטבח לבן לבין אי למטבח בצבע שחור (או להיפך) כדי ליצור עומק ותחכום בחלל. אפשר ליצור יחידת אי בעזרת חיפוי זהה למשטח העבודה ולדפנות ובכך ליצור קוביית אי שימושית את תשומת הלב בחלל ומעניקה מראה מתוחכם. לסיכום, אי יכול להמשיך ויזואלית את המטבח או דווקא להוות לו קונטרה עיצובית מעניינת מבחינת צבעים או סגנון. שילוב של שידה עתיקה כאי למטבח בתוך מטבח מודרני יכולה לעורר פלאים את החלל ולהעניק חום ומראה אקלקטי מלא רבדים.

אי נייד למטבח

לעיתים כשחלל המטבח מוגבל או מאתגר מבחינת המבנה שלו, יש נטייה לחשוש משילוב אי. במקרה כזה אפשר להשתמש בתכסיס ישן: אי על גלגלים – אי נייד. שילוב יחידת אי ניידת על גלגלים מאפשרת לגלגל אותה לפינה או להצמיד קיר כשאינה בשימוש או לחלופין למקסם את משטחי העבודה בעת הצורך. אי נייד יכול להוסיף לא רק משטח עבודה או אחסון אלא לשמש מרחב ישיבה, בתוספת כיסאות.

אי מוכן למטבח

אם יש כבר מטבח מוכן ואין כוונה לשפץ או להחליף, עדיין אפשר להוסיף אי, אצל נגר, בחברת מטבחים או אפילו אי קנוי באחת הרשתות המתמחות ותוך זמן קצר יהיה לכם אי במטבח. אי מוכן למטבח יכול להיות פתרון מצוין, קל להשגה וזול עבור מטבחים בדירות שכורות למשל או בכל קונסטלציה אחרת שבה תוכלו להרוויח משטח עבודה, אחסון ואכילה נוספים במהירות וביעילות. אי מוכן למטבח יכול להיות אי נייד עם גלגלים או אי קבוע, בהתאם לצורך.

אי למטבח לבן עם ברז שחור
5114 Calacatta Maxiumus

שילוב מכשירי חשמל

אי למטבח יכול להיות הרבה יותר ממקום לחיתוך או לשתיית קפה בבוקר. יש עוד פונקציות רבות שיכולות להיות בשימוש באי ובראשן שילוב מכשירי חשמל – מכיריים דרך משטח צלייה, טאבון, שייקר, מעבד מזון, מיקסר, מכונת קפה, בר מים ועד קולט אדים, מדיח או מקרר, וכל זה ממש במרכז המטבח. חלק ממכשירי החשמל יוטמעו היטב ליצירת מראה נקי ומינימליסטי.
אם זו התוכנית שלכם עבור האי – יש להכין את התשתית המתאימה מראש, להוביל צינורות מים, גז וחשמל. זה לרוב יעשה דרך הרצפה ולשם כך יש צורך באנשי מקצוע מיומנים. יש לזכור לבחור נכון את מיקום השקעים שיהיו נוחים לשימוש מכשירי החשמל וגם אסתטיים מבחינת ויזואלית.

טיפ חשוב 1:

אם משלבים באי כיור כדאי גם לשלב בו מדיח כלים, דבר שיאפשר נוחות מרבית בזמן שטיפת הכלים והכנסתם למדיח ללא מעבר של כלים מלווים בטפטוף ובהתזות מים במרחב המטבח. אם מדובר בכיור שני, נוסף, אז תוכלו לבחור אפשר לבחור איפה למקם את המדיח.

טיפ חשוב 2:

עבור משפחות שומרות כשרות אי עשוי להיות פתרון מצוין ליצירת הפרדה בין כיור בשרי לבין כיור חלבי, עם הוספת כיור נוסף באי.

מרחב אכילה, פנאי ובילוי

מרחב מטבח מושלם מקרב בין חוויית הבישול לבין חוויית האכילה. אי למטבח מספק בדיוק את החיבור בין השניים. בישיבה באי יש את יתרון הקרבה למטבח, כך שגם מי שמכין ומבשל קרוב ליתר בני המשפחה והחברים והוא חלק בלתי נפרד מההתרחשות. בנוסף, אי במטבח מספק את הקלילות של חוויית ישיבה לארוחה מהירה באמצע היום, לקפה חביב של בוקר או לכוס יין בסוף היום.
אי יכול גם להקנות מקום מצוין לארוחה חברתית קלילה ולא מחייבת, או אפילו למפגש שתיית קוקטייל או בירה, כך שיש גם האפשרות לעצב באי אזור בר ואפילו להתקין מדף עילי תלוי מעל האי שישמש להצבת האלכוהול. בבחירת אי למטבח יש להתחשב במספר האנשים שיוכלו לשבת ולאכול סביבו בצורה נוחה ונעימה. כמו כן, יש לקחת בחשבון את מיקום האי גם בהיבט של צורת הישיבה (מול או זה לצד זה למשל), את מידת האור והאוויר ואת החוויה הכללית.