דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה ריצוף שיש
לכל המאמרים
הבא
הקודם

ריצוף שיש

17/06/2021
4 דקות קריאה

הכל אודות אפשרויות ריצוף עם שיש

כבר למעלה מ-2500 שנה אבן השיש מלווה את התרבות האנושית ומהווה חומר גלם ליצירות אומנות בלתי נשכחות בתחום האדריכלות והפיסול. אז מה פתאום בשנת 2014 זוכה אותה אבן קלאסית לכותרות בתחום האופנה ועיצוב הבית? על המסע של השיש מהמחצבים ועד הריצוף השיש בחדר האמבטיה בביתכם, ועל היתרונות והחסרונות של חומר עתיק יומין זה.

השיש עושה קאמבאק

בשנים האחרונות השיש הקלאסי 'הטוב והישן' כיכב במדורי העיצוב ובמגזינים המובילים, והפעם קיבלו מערבולות הצבע המשתלבות זו בזו במה לביטויים חדשניים ובלתי צפויים. בתצוגות האופנה של 2014 בלטה מגמה חוזרת של הדפסים המאזכרים באופן מפורש או מדויק את אבן השיש על גבי טקסטילים שונים. בעולם העיצוב התעשייתי ניתן להבחין ברהיטים כמו ספסלים ושולחנות המשלבים חומרים טבעיים כמו שיש ונחושת. את הקאמבק של השיש ניתן לייחס למגמה רחבה יותר של 'חזרה אל הטבע' שהפכה לזרם מרכזי בעולם העיצוב בכללותו ועולם עיצוב הפנים בפרט.

השראה לריצוף משויש
מימין: Robert Rodriguez spring 2014 משמאל: עיצוב של Studio Fludd, מתוך הבלוג של אבן קיסר – caesar-zone

מקור מחצבתו

שיש מפורסם בצבעו הלבן אך למעשה ישנם אלפי סוגים שונים של שיש כמעט בכל צבע אפשרי – שחור, חום, ירוק, אדום, לבן ואפילו וורוד. כל אבן שיש שונה במראה ובצבעה וזה תלוי במיקום הגאוגרפי של המחצב והתנאים ששרו בו בזמן היווצרות האבן.

הנה כמה דוגמאות של אבני שיש שבוודאי נתקלתם בשמותיהן:

Breccia- מקור אבן שיש זו באיטליה. היא בעלת גוון כהה עם מנעד צבעים רחב, מגוונים קרמיים ועד גוונים חומים ואדומים.

Sivec- אבן שיש שמקורה במחצבות באזור מקדוניה. ידועה בזכות הלובן וצורתה האחידה, מאפיינים שהקנו לה מידת פופולרית גבוהה.

Carrara- אבן שיש שמקורה באיטליה בעיר קאררה שבאיטליה. השימוש באבן נפוץ עוד מימי האימפריה הרומית.

Calacatta- אבן שיש איטלקי, נחשבת לנדירה ובעלת מראה יוקרתי.

בין שני סוגי השיש קאררה וכלכתה דמיון ויזואלי רב שמעורר לא פעם בלבול. אולי הסיבה נעוצה בעובדה שמקור שתי אבני השיש באיטליה, והן אפילו נחצבות באותם מחצבים באזור קאררה. הקאררה מאופין בגוונים אפורים עם נימים דקים בעלי אופי קווי, בעוד שהכלכתה בהירה ובעלת מופע של נימים כהים עם תתי גוונים של חום וזהב המשווים אופי דרמטי.

ריצוף שיש – חשוב לדעת לפני שבוחרים

רגע לפני שתבחרו ריצוף שיש יש מספר אלמנטים שחשוב לקחת בחשבון כמו ספיגה של אבן השיש ומה יתבקש מכם בכדי לשמור על המראה של המשטח. כיוון שהשיש הוא חומר טבעי ובעל כושר ספיגה הוא מגיב בריאקציה עם חומרים חומציים שבאים עמו במגע. חשיפה (ואף מינימלית) לחומרי ניקוי וחומרים חומצתיים זמינים יותר כמו מיץ תפוזים עשויים להותיר כתמים שלא ניתן למחות על גבי ריצוף השיש. בנוסף, כיוון שהשיש הוא חומר טבעי, קיימת סבירות גבוהה להיתקל בנקבוביות שנוצרות עם הזמן. תוכלו להימנע מכך באמצעות איטום פני השטח של ריצוף השיש אחת לשישה חודשים עד שנה. חשוב להבין שייחודיותו של השיש היא גם נקודת התורפה שלו בהקשר של עיצוב. כיוון שמדובר בחומר טבעי, המופע שלו איננו עקבי וזו הסיבה שקשה לייצר התאמה מדויקת של האריחים לפני היישום שלהם בעיצוב החדר. 

*טיפ קטן – מומלץ לבקש מהקבלן להניח את אריחי השיש עוד לפני עבודת ריצוף השיש כדי שניתן יהיה לבחון שאכן מקור כל האריחים מאותו מקבץ מקורי של אבן ושהם משתלבים בהרמוניה.

רצפת קניון
תחזוקה קלה ועמידות גבוה- ריצוף קניון בת ים, צילום: איתי סיקולסקי

יתרונות ריצוף עם אבן קיסר לעומת שיש

משטחי אבן קיסר (ידועים גם בשם שיש קיסר) , עשויים קוורץ שעבר תהליך תעשייתי של עיבוד וחיזוק על ידי הוספה של פולימרים. בשנים האחרונות החלה לייצר אבן קיסר משטחים בהשראת אבנים טבעיות בעלות מראה טבעי המתאפיין בעורקים ונימים. בהשוואה לריצוף שיש, המשטחים מצריכים תחזוקה מינימלית ועמידים בפני שריטות, מה שהופך אותם לאידאלים לחיפוי וריצוף. את המשטחים ניתן להשיג בעוביים שונים ובכך להתאים את סוג המשטח על פי מטרת השימוש. בנוסף, מאפייני הקוורץ הופכים את המשטחים לקלים לעיבוד וכיפוף, המאפשרים ליצור התאמה מושלמת בין אזורים של משטח עבודה לאזורים של ריצוף ואזורים של חיפויים – ובכך ליצור מראה המשכי של הריצוף. ​​

marble_flooring_5131
חיפוי קיר ודלפק מטבח עם משטח כלכתה נובו 5131 של אבן קיסר, בהשראת אבן הכלכתה

הפרשנות של אבן קיסר לריצוף שיש

בשנים האחרונות החלה אבן קיסר לייצר משטחים בעלי מראה טבעי ובהשראת אבנים טבעיות. הדגמים מתאפיינים בנימים ועורקים המשווים מראה טבעי ויוקרתי. הפרשנות חדשנית לאבני השיש בא לידי ביטוי בסדרת ה supernatural שהושקה לפני שנתיים.

אנחנו מזמינים אתכם להכיר מקרוב את הדגמים:

דגם 5131 Calacatta Nuvo – הדגם מציג מראה אלגנטי וטבעי של עורקים עבים בגוון אפור מעודן על רקע לבן.

דגם Frosty Carrina 5141 – המשטח בעל רכות שנהבית, ואותו משלימים נימים אפרפרים שמשתרגים בתוך האבן. הדגם הייחודי מביא מראה רענן ועדין.

5141_Frosty-Carrina

דגם Piatra Grey 5003 – גוון הצפחה החלק של דגם פיאטרה גריי בעל עורקים גיריים המשתרגים בתוך האבן, מרעיפים יופי טבעי שמשלים כל חלל פנים ללא מאמץ.

5003_Piatra-Grey

דגם Dreamy Marfil 5220 – דרימי מרפיל הוא שילוב עדין של גוני קרם-בז' וחום-בהיר, עם נימים דקים שמשתרגים בתוך האבן. דגם London Grey 5000 – הגוונים הכסופים העדינים וקווי הפחם האופנתיים בדגם לונדון גריי, ידגישו את התחכום הקסום והאקסקלוסיבי בכל סביבה מעוצבת.