דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה ״עיצוב הוא קודם כל תכנון״
לכל המאמרים
הבא
הקודם

״עיצוב הוא קודם כל תכנון״

27/03/2018
3 דקות קריאה

מאז סיים את הלימודים במחלקה לאדריכלות בבצלאל לפני שבע שנים, הפך רענן שטרן לאחד השמות הבולטים מבין הדור הצעיר של האדריכלים בישראל. כיום, ביחד עם האדריכלית שני טל, הוא הבעלים של סטודיו Rust לאדריכלות ולעיצוב, הכולל חמישה אדריכלים ומעצבים. עבודותיו של הסטודיו מאופיינות בקו יצירתי, מאופק ומדויק, והן מצליחות להיות עכשווית וללכוד את רוח התקופה, מבחינת החומרים שבהם נעשה שימוש והאסתטיקה הנקייה.

Tower Apt. no.1 עם דגם 5143 White Attica של אבן קיסר
Tower Apt. no.1 עם דגם 5143 White Attica. צילום: גדעון לוין

מנעד הפרויקטים שבהם מעורב הסטודיו מרשים: מתכנון בקנה מידה גדול של כל סניפי רשת בתי הקפה גרג וביגה או חמש הקומות של משרדי חברת איירון־סורס במגדל עזריאלי שרונה; דרך פתרונות מגורים קהילתיים, מעונות סטודנטים וכן הלאה; ועד דירות ובתים פרטיים (״אנחנו מתכננים עכשיו את הבניין הראשון שלנו״). ולא משנה הקף הפרויקט, שטרן מספר שהעקרונות נשארים דומים.

״עיצוב הוא קודם כל תכנון, פרקטיקה, פרופורציות נכונות, חלוקה נכונה של חלל״, אומר שטרן. ״זה רחוק שנות אור מקישוטיות ותפיסות שמשתנות לפי טרנדים. במיוחד במסעדות שצריכות לעבוד כמו מכונה, אבל גם בבתים פרטיים ובדירות, קודם כל חשוב תכנון טוב, מדויק וחכם, שלוקח בחשבון את בני האדם. זה הבסיס הראשוני לתכנון. מה שמגיע לאחר מכן הוא כבר עניין של טעם, וטעם יכול להשתנות, להתפתח״.

פרויקט Ironsource HQ עם דגם Frosty Carrina 5141 של אבן קיסר
פרויקט Ironsource HQ עם דגם Frosty Carrina 5141. צילום: גדעון לוין
פרויקט Ironsource HQ עם דגם 5100 vanilla noir של אבן קיסר
פרויקט Ironsource HQ עם דגם 5100 vanilla noir. צילום: גדעון לוין

לדוגמה, תכנון החללים הציבוריים של משרדי איירון־סורס נעשה בשיתוף משרד האדריכלים גרינטכטורה, ״במחשבה על יצירת מרחבים נעימים ותכנון חדרי ישיבות בגדלים שונים. אנחנו משקיעים היום המון מחשבה על הפונקציות החברתיות שהחלל צריך למלא, והאתגר הוא להפוך את חדרי הישיבות או את אזורי המטבח לאזורים שמייצרים אינטראקציה חברתית, ובמקרה של המטבח גם לא לשכוח שהוא צריך לשרת מאות עובדים מידי יום״.

לשם כך המטבח תוכנן כמו בר ב־360 מעלות, ונעשה בו שימוש במשטחי אבן קיסר ״עמידים, שיכולים לשמש גם כאזור עבודה עם המחשב, וגם כמשטח פונקציונלי שאפשר לאכול עליו״. החשיבות של הפונקציונליות באה לידי ביטוי גם בבחירה במשטחי אבן קיסר בלמעלה מ־100 הסניפים של רשת קפה גרג ו־40 הסניפים של רשת ביגה ״שמתרחבת בצורה מטורפת. בכל חודש אנחנו מתכננים סניף חדש וזו דרישה של הרשת״.

קפה ביגה, סניף זיו חיפה, עם דגם 6100 Black Noir של אבן קיסר
קפה ביגה, סניף זיו חיפה, עם דגם 6100 Black Noir. צילום: יואב פלד
קפה גרג, סניף קלאנסווה, עם דגם Frosty Carrina 5141 של אבן קיסר
קפה גרג, סניף קלאנסווה, עם דגם Frosty Carrina 5141. צילום: יואב פלד
קפה ביגה, סניף זיו חיפה, עם דגם 6100 Black Noir של אבן קיסר
קפה ביגה, סניף זיו חיפה, עם דגם 6100 Black Noir. צילום: יואב פלד

״עבודה עם רשת היא עניין מורכב: האוכל והאווירה צריכים להישאר דומים פחות או יותר מסניף לסניף, אבל חתך האוכלוסיה משתנה (אזורים שונים), המיקום משתנה (קניון או רחוב) וכן הלאה. ״האתגר האמיתי הוא הבלאי הרב ברשתות, במיוחד כשמדובר בזכיינים, ולא תמיד יהיה מי שיחליף את המשטחים או יתחזק אותם לאורך זמן. לכן בחרנו לחפות את כל הבארים במשטחי אבן קיסר: זה קודם כל משהו פונצקיונלי לחלוטין שלא צריך לחדש אחרי תקופה קצרה ולא צריך לפחד לשים עליו דברים. המשטח לא רק יפה אלא חזק ונוח.

״וזה דבר נוסף ששאני אוהב באבן קיסר: גם הקולקציות החדשות שהבחרה מוציאה מדי שנה לא נכנעות לטרנדים ונשארות נאמנות למראה הטבעי, למראה הבטון, לאבן הטבעית וכן הלאה. אין ניסיון להפוך את המשטח לדבר הכי מטורף בחדר: הוא קודם כל צריך להיות פרקטי וגם כשיש חידושים זה אף פעם לא מוגזם. בניגוד לחברות מתחרות קשה למצוא דברים מופרכים באבן קיסר, הם לא נופלים לאופנות מיותרות. וכמובן שאלה משטחים שנשארים שנים״.

Family Apt. 5 עם דגם 2141 Snow. של אבן קיסר
Family Apt. 5 עם דגם 2141 Snow. צילום: גדעון לוין
Young Bachelor apt. 3 עם דגם 2141 Snow של אבן קיסר
Young Bachelor apt. 3 עם דגם 2141 Snow. צילום: עמרי שפירא
Community bulding by VENN עם דגם 1141 של אבן קיסר
Community bulding by VENN עם דגם 1141. צילום: עמרי שפירא