דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה אבן קיסר במילאנו: חמש השנים הראשונות
לכל המאמרים
הבא
הקודם

אבן קיסר במילאנו: חמש השנים הראשונות

07/03/2018
4 דקות קריאה

שבוע העיצוב של מילאנו, שיתקיים בחודש הבא, הוא אירוע העיצוב החשוב בעולם. למשך שבוע אחד מושכת העיר את תשומת הלב של עולם העיצוב: בסלון הרהיטים, המתקיים במסגרתו בכל שנה במרכז הירידים של העיר, ובמאות האירועים, הגלריות, תערוכות העיצוב הקבוצתיות, וביתני העיצוב שנפתחים ברחבי העיר כולה. אם בעבר היריד המסחרי היה מוקד העניין, כיום דווקא ההתרחשות במרכז העיר הפכה למשמעותית ומשמשת כבמה להשקת קולקציות חדשות, לחשיפת מעצבים צעירים ולהפגנת יכולת של חברות העיצוב הגדולות בעולם. התוצאה היא שחברות ומעצבים רבים בוחרים להציג דווקא במרכז העיר במקום או בנוסף לסלון הרהיטים.

תמונה אווירה של 2 גברים מתערוכה במילאנו
סטודיו Snarkitecture מתכוננים למילאנו 2018. צילום: Alex Lukey

בחמש השנים האחרונות גם אבן קיסר הציגה מיצבים רבי רושם בשבוע העיצוב של מילאנו. מיצבים אלה נכללים מדי שנה ברשימה היוקרתית של אתרי חובה בשבוע העיצוב במילאנו, שמפרסמים מגזיני עיצוב בין־לאומיים כמו dezeen או Wallpaper, וכלי תקשרות נחשבים כמו הניו־יורק טיימס והטלגרף הבריטי.

וגם השנה, בפעם השישית ברציפות, תציג אבן קיסר שיתוף פעולה בינלאומי והפעם את המיצב ״מצבים משתנים״ (Altered States) עם סטודיו Snarkitecture הניו־יורקרי. מכיוון שאחת לשנתיים מוקדש חלק משמעותי משבוע העיצוב במילאנו לנושא המטבחים (EuroCucina), השנה יבחן המיצב את תפקידו של האי במטבח המודרני וישאב את ההשראה ממצבי הצבירה המשתנים של מים, כמרכיב החשוב ביותר במטבח, כפי שהם באים לידי ביטוי בטבע (קרחונים, נהרות וגייזרים) ובמטבח (קרח, מים ואדים). רגע לפני הפעם השישית, אנו מציגים תזכורת למיצבים הקודמים שלנו:

תמונה של Stone Garden ממילאנו
Stone Garden, סטודיו ננדו. צילום: Tom Mannion

2013 – Stone Garden

יריית הפתיחה לשיתופי הפעולה של אבן קיסר בשבוע העיצוב מילאנו, התקיימה לפני חמש שנים, בשנת 2013, עם סטודיו ננדו שיצר את ״גן האבן״. המיצב כלל 150 משטחים דמויי שולחן, המעוצבים בצורת אבנים, מיוצרים משבעה גדלים ותשעה דגמי אבן קיסר שונים הנתמכים על מוטות מתכת פשוטים, ומעוגנים במקומם הודות לחלקים חופפים ביניהם המבטלים את הצורך באמצעי עיגון וחיזוק. התוצאה הייתה אשליה של נוף מרחף בהשראת גן סלעים יפני מסורתי, שמזמינה את הצופה לביקור קצר ומפתה מעבר לים.

תמונה של Stone Garden ממילאנו
Islands, Raw Edges. צילום: Tom Mannion
תמנוה אווירה של מייצג במילאנו
Islands, Raw Edges. צילום: Vicky Lam

2014 – Islands

שנה לאחר מכן, בשנת 2014, הציגו סטודיו Raw Edges (יעל מר ושי אלקלעי) את Islands, מיצב שהתמקד בתפיסה קונספטואלית חדשה בכל הנוגע לאחסון, מזון ואכילה בחלל המטבח. במרכז החלל הוצב אי מטבח באורך 18 מטרים, שלאורכו, בגומחות ייעודיות, הוטמעו כלי מטבח ואפילו ערוגות תבלינים ועץ לימון בגודל טבעי. מוקדים נוספים במתחם כללו אי שהוטמע בו אמבט בסביבה של חדר רחצה מפנק ושולחן פינג פונג עשוי כולו משטחי אבן קיסר.

תמונה של מיצב בתערוכה במילאנו
Movements, פיליפ מלואה. צילום: Tom Mannion
תמונה של מיצב בתערוכה במילאנו
Movements, פיליפ מלואה. צילום: Tom Mannion

2015 – Movements

״Movements״, שעיצב פיליפ מלואה שנה לאחר מכן ב־2015, הורכב משני חלקים ובחן את השימוש הבלתי צפוי במשטחי אבן קיסר. במבואה הגדולה של Palazzo Serbelloni – ארמון מילאנזי מרשים מהמאה ה־18 – הוא מיקם שמונה נדנדות, העשויות כולן ממשטחי אבן קיסר. בחדר הסמוך הוצגו כ־20 עציצים שנעשו בעבודת יד, שהנציחו את תהליך התנסותו של מלואה עם משטחים וטכניקות שונות של עיבוד. המיצב הוכתר על ידי כלי תקשורת רבים כאחד הפרויקטים האהובים במילנו, וכאחד הפרויקטים המצולמים ביותר באינסטגרם בשבוע העיצוב.

תמונה של מיצב בתערוכה במילאנו Movements
The Restaurant, טום דיקסון. צילום: Peer Lindgreen

2016 – The Restaurant

בשנת 2016 עיצב טום דיקסון, מהמעצבים המשפיעים והמובילים בעולם, ארבעה מטבחי־קונספט, ששאבו את השראתם מארבעת היסודות: אדמה, אוויר, מים ואש. את ארבעת האלמנטים תרגם דיקסון לצורניות בחלל, לצבעוניות המשטחים שבחר מן המגוון של אבן קיסר ובריהוט המשלים, מתוך הקולקציות בעיצובו. התוצאה – שהוצגה במוזיאון הילדים של מילאנו (MUBA), אתר היסטורי מתקופת הבארוק – הייתה חוויה רב־חושית ששילבה עיצוב וקולינריה.

תמונה של מיצב בתערוכה במילאנו 2016 – The Restaurant
Stone Age Folk, חיימה חיון. צילום: Tom Mannion

2017 – Stone Age Folk

בשנה שעברה חזרה אבן קיסר ל״פלאצו סרבלוני״ עם Stone Age Folk – מיצב רב־ממדים של חיימה חיון, שבמרכזו שתי קרוסלות מאבן קיסר שהזמינו את המבקרים להסתובב בהן. חיון התייחס למשטחי אבן קיסר בדומה לאופן שבו מעצבים מתייחסים לאבן יקרה: הוא שיבץ במסגרות המתכת (בגובה ארבעה מטרים) של המיצב משטחי אבן קיסר, תוך שהוא משלב טכניקות עיבוד חדשניות עם טכניקות ויטראז׳ מסורתיות. התוצאה כללה שילובים מהפנטים בין צבעים לצורות ומבנים שונים; בין מסורות ישנות לטכנולוגיות חדישות; ובין פנטסיה, פולקלור והומור, המאפיינים את העולם הפנטסטי שחיון נוהג ליצור בעבודותיו.

בסופו של דבר, המיצבים שהציגה אבן קיסר בחמש השנים האחרונות ביססו את החברה ככוח מוביל בעולם העיצוב. העבודה עם מעצבים בינלאומיים ממשיכה לאתגר אדריכלים ומעצבים לבחון את המשטחים שהחברה מייצרת באור חדש, והפרשנות שמוצגת בכול שנה מותחת את גבולות השדה בכול פעם מחדש.

– – –

״מצבים משתנים״ יוצג בארמון Palazzo dell’Ufficio Elettorale di Porta Romana
Corso di Porta Romana 10, 20122, Milan
17-21 באפריל, 10:00-19:00
(* 17 באפריל, ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, המיצב יהיה סגור משעה 19:00)