דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה סמדר אביגדורוב: להעיז, אבל במינון הנכון
לכל המאמרים
הבא
הקודם

סמדר אביגדורוב: להעיז, אבל במינון הנכון

04/03/2019
3 דקות קריאה

אין לי בתים שהם רק לבנים, אבל גם לא רק כתומים או אדומים״, אומרת מעצבת הפנים סמדר אביגדורוב, ״וככל שאנחנו מתרחקים מהטבע, אני אוהבת להכניס את החוץ פנימה״

מטבח בעיצוב של מעצבת הפנים סמדר אבידורוב אבן קיסר
צילום: ערן תורג’מן

ב־15 השנים האחרונות, מאז חזרה מארצות הברית לישראל, עוסקת מעצבת הפנים סמדר אביגדורוב במנעד רחב של פרויקטים: בתים פרטיים, משרדים, אולמות תצוגה. ״כל מה שצריך עיצוב״, היא אומרת בחיוך, ומוסיפה ש״למרות שהעיצוב הוא מה שחשוב, בסוף אתה מדבר עם בני אדם על הנפש שלהם, על הצרכים שלהם, על תכניות, על תקציבים. אתה חייב לגרום להם להאמין בך ולסמוך עליך שאתה הבן אדם הנכון ללכת איתו לאורך כל הדרך״.

רכישת האמון וההקשבה, היא מספרת, לא באה על חשבון אג׳נדה עיצובית ברורה. ״זה ללכת יד ביד, אבל לדעת לאן אני רוצה להוביל. כך התגובות הופכות מ׳לא יכול להיות׳ בתחילת התהליך, להפתעה נעימה בסופו, כשהם רואים את מה שאני ראיתי; כשהם מרגישים שהבנתי את הצרכים שלהם ותרגמתי אותם למשהו פחות צפוי״.

אביגדורוב מאמינה בחללים מזמינים, פתוחים, עם הרבה צבע, אבל עם פאלטה צבעונית שלא תהיה צפויה, כזו שמורכבת רק מאפורים או לבנים. ״גם וגם וגם. ככל שאנחנו מתרחקים מהטבע, אני אוהבת להכניס את החוץ פנימה. שהתחושה לא תהיה פלסטית, שתרגיש את החומר, את הצבעוניות, של הכחולים והים עם האוף־וויט של החול, או הירוקים של היער והעצים. להעיז, לא לפחד, אבל במינון הנכון: אין לי בתים שהם רק לבנים, אבל אין גם רק כתומים או אדומים״.

כך לדוגמה, כשתכננה דירה בתל אביב ושינתה את כל החלוקה הפנימית שלה, היא השתמשה בגוונים שחוזרים על עצמם בחיפויים ברצפה ובקירות. במטבח היא שילבה משטח כהה של אבן קיסר, שיצר עם העץ והגוונים האפורים מסביב ״דרמה יפה ומזמינה, תעוזה שיש בה הרמוניה ותחושה נעימה. אני אוהבת קלאסיות, שאותם חומרים חוזרים על עצמם, שיש בחלל קצב של חזרה״.

מטבח בעיצוב של מעצבת הפנים סמדר אבידורוב אבן קיסר
צילום ערן תורג'מן

בבית בירושלים, לצד שימוש בחומרים מקומיים כמו עץ ואבן ירושלמית, אביגדורוב החליטה להתייחס לאי שבמטבח כמו ליהלום, ״מדורת השבט״. היא השתמשה במשטח בגוון אוף־וויט של אבן קיסר מסדרת הקונצ׳טו והאירה אותו בנורות לד. ״התוצאה מעניקה תחושה שאתה יושב סביב מדורה, זה ממש מרגיש כמו להבה. זו מן תחושה של ׳וואוו׳, עם אפקט מהמם של ׳אני נמצא מעל תכשיט׳.

מטבח בעיצוב של מעצבת הפנים סמדר אבידורוב אבן קיסר
צילום: ערן תורג’מן

״ככלל אני אוהבת להשתמש במשטחים של אבן קיסר, קודם כל כי הם מאוד קלים לתחזוקה. אבל מעבר לכך אני אוהבת שהם מציעים פאלטה גדולה של צבעוניות וחומריות. אני אוהבת להשתמש באותם המשטחים, גם במטבח וגם בספסלים במקלחונים לדוגמה. אני חוזרת על אותה החומריות וזה עובד, אני לא חושבת שבהכרח צריך להשתמש במשטחים שונים במטבח או באמבטיה. אפשר לעשות עם המשטחים של אבן קיסר המון דברים: לעלות על הקיר, ליצור גימורים מיוחדים, אלה משטחים מאד גמישים באפשרויות שלך כמעצב. אתה יכול לחתוך אותו בגדלים שונים, ובסוף, לא פחות חשוב, הם מאוד זמינים. קל למצוא אותם בכל הארץ, וזה מאוד חשוב״.

מטבח בעיצוב של מעצבת הפנים סמדר אבידורוב אבן קיסר
צילום: ערן תורג’מן