דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה הטכנולוגיה והטבע משלבים יד ביד בשבוע העיצוב של מילאנו
לכל המאמרים
הבא
הקודם

הטכנולוגיה והטבע משלבים יד ביד בשבוע העיצוב של מילאנו

01/05/2018
6 דקות קריאה

הטכנולוגיה נכנסת לבית בצורה אנושית; הטבע ממשיך להיות דומיננטי; החללים הרב־שימושיים מכתיבים פתרונות חדשים. שבוע העיצוב של מילאנו 2018: המגמות, החידושים וההפתעות

כ־435 אלף מבקרים מ־188 מדינות ביקרו בחודש שעבר בסלון הרהיטים שמתקיים מידי שנה במרכז הירידים של מילאנו (עלייה של 26% לעומת השנה שעברה). מי שנכנס לביתן של חברת קרטל – שכותרתו הייתה ״עיצוב חכם לאנשים חכמים״ – היה יכול בקלות להתבלבל ולחשוב שהוא נכנס בטעות לביתן של חברה אחרת. הסיבה: אם עד היום ההתמחות של קרטל – מחברות העיצוב האיטלקיות הוותיקות והיוקרתיות – הייתה ברהיטי פלסטיק, השנה קידמו את פני המבקרים בביתן, לראשונה בתולדות החברה, כיסאות וכורסאות מעץ של לא אחר ממעצב העל פיליפ סטארק.

קולקציית Woody, פיליפ סטארק לקרטל. צילום: יובל סער
קולקציית Woody, פיליפ סטארק לקרטל. צילום: יובל סער
קולקציית Woody, פיליפ סטארק לקרטל. צילום: יובל סער
קולקציית Woody, פיליפ סטארק לקרטל. צילום: יובל סער

העין המיומנת זיהתה מיד את השפה המובחנת של סטארק, אולם השימוש בעץ היה מתעתע והוסיף נופך קלאסי, חמים ומעודכן לכיסאות ולכורסאות שכה מזוהים עם המעצב. השאלה המתבקשת הייתה מדוע החברה, שהניפה את נס החדשנות בפלסטיק, פונה כעת לעץ. התשובה הראשונה לשאלה הזו היא כי היא יכולה. בקרטל התהדרו במחקר מעמיק ובפטנט חדשני שאיפשר להם למתוח את גבולות החומר ולייצר בייצור תעשייתי את מה שעד כה היה אפשר לייצר רק באופן ידני או בסדרות מוגבלות.

את התשובה השנייה סיפק סטארק, שאמר שהקולקציה החדשה שעיצב ״עונה גם לתשוקה, גם לצורך בעץ וגם לצורך האנושי הבסיסי להיות מוקפים באלמנטים שמזכירים את הטבע. לאחר יותר מ־30 שנות מחקר״, הוא הוסיף, ״יצרנו ריהוט שמבטא – בזכות הברית עם הפלסטיק – את המהות האמיתית של העץ״. בהמשך הביתן של קרטל חיכתה למבקרים הפתעה נוספת: ״השולחן החכם״ שעיצב פיירו ליסוני בעקבות מחקר על מושג שיתופיות במאה ה־21: שולחן רב־תכליתי ששומר על תפקודו הבסיסי כשולחן, אולם מאחר שמשולבים בו כיריים חשמליות, הוא יכול בעת הצורך לשמש גם כחלק פעיל מהמטבח ומתהליך חימום והכנת המזון.

I-TABLE, פיירו ליסוני לקרטל.
I-TABLE, פיירו ליסוני לקרטל. צילום: יח״צ
״מצבים משתנים״, סטודיו סנארקיטקצ׳ר
״מצבים משתנים״, סטודיו סנארקיטקצ׳ר. צילום: David Zanardi
״מצבים משתנים״, סטודיו סנארקיטקצ׳ר
״מצבים משתנים״, סטודיו סנארקיטקצ׳ר. צילום: David Zanardi

את הדגשים שעלו בתצוגה של קרטל – חדשנות בחומר, הכניסה של הטבע לבית, מחקר של חללים גמישים והאופן שבו טכנולוגיה משפיעה על הבית – אפשר היה לפגוש גם בתצוגות ובמיצבים המדוברים בשבוע העיצוב של מילאנו, כמו לדוגמה ב־Altered States (״מצבים משתנים״), שיתוף הפעולה פורץ הדרך של אבן קיסר עם סטודיו Snarkitecture. זו הייתה הפעם השישית ברציפות שאבן קיסר הציגה בשבוע העיצוב במילאנו, וגם השנה זכה המיצב לחשיפה יוצאת דופן במגזיני עיצוב וכלי תקשורת בין־לאומיים מהחשובים בעולם.

אבן קיסר וסטודיו Snarkitecture בחרו לבחון השנה באופן מעמיק את אי המטבח האיקוני, שהפך מאזור בישול פונקציונלי בלבד ללב ליבו של הבית המודרני: מקום לאירוח, לקיום אינטראקציה חברתית ומשפחתית ולהצגת יכולות בישול ואירוח. ההשראה למיצב היו המים, כמרכיב החשוב ביותר במטבח, ומצבי הצבירה המשתנים שלהם כפי שהם באים לידי ביטוי בטבע (קרחונים, נהרות וגייזרים) ובמטבח (קרח, מים ואדים).

ביקור במיצב – שהוצג במבנה ההיסטורי והמפואר Palazzo dell’Ufficio Elettorale di Porta Romana, שעמד נטוש בשנים האחרונות ומיועד כיום לשימור והקמת מלון יוקרה – הציע למבקרים חוויה וירטואלית של אי מטבח קונספטואלי. במרכז החלל מוקם אי מטבח גדול ומעוגל עשוי דגם  5143 White Attica של אבן קיסר, שהציג את השינויים במצב הצבירה של מים – קרח, נוזל ואדים. משטחי אבן קיסר עוצבו ועובדו בשכבות תוך התייחסות לטופוגרפיה טבעית כמטאפורה לטבע.

מסביב לאי הוקם אמפיתיאטרון שכלל למעלה מ־250 כיסאות עשוי אבן קיסר ומתכת, תוך שימוש בשלושה דגמים מרכזיים של אבן קיסר מהקולקציה התעשייתית החדשה. המראה המדורג – בדומה למראה של נוף טבעי, ובגוונים מונוכרומטיים הנעים במנעד שבין גוון בהיר לכהה – שיווה למיצב מראה דרמטי, ספק עתידני ספק פרה־היסטורי, רב עוצמה ומרתק, שהדגיש את הכוח ואת הגמישות של החומר.

״מצבים משתנים״, סטודיו סנארקיטקצ׳ר
״מצבים משתנים״, סטודיו סנארקיטקצ׳ר. צילום: David Zanardi
״מצבים משתנים״, סטודיו סנארקיטקצ׳ר
״מצבים משתנים״, סטודיו סנארקיטקצ׳ר. צילום: David Zanardi
Open Sky, פיליפ ק׳ סמית ל־COS
Open Sky, פיליפ ק׳ סמית ל־COS. צילום: יח״צ
Open Sky, פיליפ ק׳ סמית ל־COS
Open Sky, פיליפ ק׳ סמית ל־COS. צילום: יובל סער

עיסוק יוצא דופן בטבע היה אפשר למצוא גם ב־Open Sky, המיצב המרשים של מותג האופנה COS, שכלל מיצב פיסולי גדל־ממדים של האמן האמריקני פיליפ ק. סמית׳ השלישי. עם הכניסה לחצר הארמון שבו הוצג המיצב, ניצבו המבקרים בפני מיצב פיסולי גדול בצורת חצי מעגל שהורכב ממראות בזויות שונות שמהן השתקפו השמים והמבנה של הארמון. בהמשך, בחצר הגן הפנימית, הוצבו חמישה פסלים במעטה מקופל דמוי מראה שמהם השתקפו השמיים, הצמחייה, העצים והמבנים המקיפים את המיצב – ויצרו חוויה ייחודית בהתאם לשעת היום, למראה השמיים ולמזג האוויר באותו רגע.

מותג העיצוב ההולנדי Moooi קיים פעם נוספת תצוגת תכלית ראוותנית תחת התמה ״המוזיאון לחיות נכחדות״. באווירה חשוכה ודרמטית הוצגו שטיחים ופריטי ריהוט שקיבלו את ההשראה שלהם מטקסטורות, מצורות ומפאטרנים שמקורם באיים אקזוטיים וביצורים מסתוריים שחוזרים לחיים. ״כל כך הרבה ממה שאבד יכול רק לחיות בזיכרונות ובדמיון שלנו״, אמר מרסל ונדרס, המנהל האמנותי של החברה, ״ובעבור Moooi המוזיאון לחיות נכחדות הפך להשראה. אנחנו רוצים לשתף את ההתרגשות, הפליאה והאהבה, ולנסות להחזיק במה שאבד ולהחזיר אותו לחיים״.

בסמוך ל־Moooi הציגה חברת סוני את ״חושים נסתרים״, אחת מהתערוכות מעוררות ההשראה שהוצגו השנה בשבוע העיצוב, בכל הקשור לאופן שבו הטכנולוגיה נכנסת לחלל הביתי. לאורך הביקור בתערוכה המבקרים קיימו אינטראקציה עם המוצגים באמצעות תנועה, סאונד והקרנות, שעסקו בתרחישים עתידיים שבהם, לדוגמה, אם לקחנו תמונה אופקית שתלינו על הקיר והפכנו אותה לפורמט אנכי, התמונה תתאים את עצמה לפורמט החדש; הזזה של אוביקט קטן דמוי אבן ממדף למדף בספריה לסלון תשנה את הרקע של הספריה, כאילו החלפנו את החיפוי מחומר אחד לחומר שני; או מראות שכשמסובבים אותן הן הופכות מאטומות לשקופות.

תמונה של מיצג
600-07288084 © Martin Ruegner Model Release: No Property Release: No Close-up of Grevy's Zebra (Equus grevyi) Stripes in Zoo, Nuremberg, Bavaria, Germany
Hidden Senses, סוני
Hidden Senses, סוני. צילום: יח״צ

ולבסוף, אחת התצוגות המסקרנות ביותר הייתה התצוגה של חברת גוגל, שקיימה את הופעת הבכורה שלה בשבוע העיצוב של מילאנו – גם אם בהקף צנוע – בגלריה של רוזאנה אורלנדי. החברה שיתפה פעולה עם חזאית הטרנדים לי אדלקורט בתערוכה בשם Softwear – משחק מילים בין חומרה (Software) ל״לבוש רך״ – והציגה את החזון המשותף שלהן כיצד הטכנולוגיה הביתית תשתלב בצורה חלקה ונעימה יותר בסביבה הביתית.

נקודת המוצא של אדלקורט, הייתה עתיד שהציגה לראשונה בשנת 1998 ושבו עבודה מהבית היא חלק מאורח החיים המודרני. 20 שנה לאחר מכן, האופן שבו מציעה אדלקורט להטמיע את הטכנולוגיה בצורה נעימה יותר בבית הוא שימוש נרחב בטקסטיל. כך, התערוכה כללה בין השאר סדרה של עבודות טקסטיל גדולות שכללו סצינות ביתיות עכשוויות ועוצבו במיוחד לתערוכה על ידי המעצבת ההולנדית קיקי ואן אייק, וסדרה של ״מיני סצינות״ ביתיות שבהן מוצרים שונים של גוגל – כמו טלפונים ניידים, רמקולים חכמים ואזניות – נטמעו במרחב הביתי כאילו היו שם תמיד.

לכאורה, ההחלטה של גוגל להציג בשבוע העיצוב של מילאנו היא מפתיעה, ודאי אם משווים אותה לתצוגות המרשימות והמושקעות של חברות טכנולוגיה אחרות כמו התצוגה של סוני. אולם, למרות הצניעות וההתמקדות בטקסטיל, היא הציגה בצורה אינטלגנטית את המסקנה הבולטת שעלתה השנה מאירוע העיצוב החשוב בעולם: על אף החידושים וההתקדמות הטכנולוגית המואצת, ההבט האנושי הוא הדומיננטי וזה שצריך להכתיב את שיקולי המעצבים, בין אם מדובר בתכנון האי במטבח, בעיצוב הכורסה החדשה או בכיסוי החדש של מכשיר הטלפון הנייד.

מתוך התערוכה Softwear של חברת גוגל ולי אדלקורט
מתוך התערוכה Softwear של חברת גוגל ולי אדלקורט. צילום: יובל סער