דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה אנחנו והמטבח שלנו: הטרנדים החמים כל הדרך למטבח המושלם
לכל המאמרים
הבא
הקודם

אנחנו והמטבח שלנו: הטרנדים החמים כל הדרך למטבח המושלם

26/07/2021
7 דקות קריאה

שחור, לבן או אפור?
מראה מודרני או לוק קלאסי?
אלו הטרנדים הכי החמים בתחום המטבחים

4735 Oxidian

רוב הישראלים, גם כאלו שהם לא בשלנים רציניים, מגדירים את המטבח כחלל המרכזי והמשמעותי ביותר בבית. המטבח, לב הבית הישראלי, עבר לאורך השנים תהפוכות. זרמו הרבה מים בברזים מחללי מטבח צנועים וקטנים, תחומים בחדר סגור, עם ארונות פורמייקה בגוון פסטלי ושולחן קטן בפינה לשני סועדים, לעבר מה שאנחנו רואים היום כמעט בכל דירה ובכל בית. זה נראה שהמטבח החדש, הפתוח, המעוצב והגדול מגדירים במידה רבה את הישראליוּת העדכנית.

התהליך לא קרה בין לילה. בדרך למטבח המושלם פיתחנו את האירוח הביתי ואת מיומנויות הבישול, נחשפנו למסעדות יוקרה בארץ ובחו"ל, למדנו מה הם חומרי גלם איכותיים, נצמדנו למסך כדי לראות את כוכבי הבישול והאפייה הבאים, הערצנו שפים ושפיות כאילו היו כוכבי רוק, למדנו על קולינריה דרך מושגים כמו farm to table, סופר-פוד ואחרים וגם הבנו כמה מקום יש לעיצוב נכון בחיינו. אדם ממוצע בעולם המערבי נוגע מידי יום בכ-600 חפצים, כך שיש חשיבות לפונקציונליות ולעיצוב העוטפים אותנו.

במרוצת הזמן עבר המטבח הביתי שדרוג משמעותי, כעת הוא לא רק אזור שימושי להכנת אוכל, אלא מרחב משפחתי וחברתי מלא רבדים שכולל תחת קורת גג אחת טכנולוגיה, הנדסת אנוש, יחסים בין אישיים, רגש, חומרים וגם הרבה מאוד עיצוב שמחבר את כל האלמנטים לכדי יחידה הרמונית אחת.  

הטרנדים הבולטים

יש מאות גוונים שנעים מלבן צח לבין שחור מוחלט, כשלוש מגמות בולטות מעל כולן בגדול. אפשר לחלק בגדול את המטבחים שלנו לשלוש קבוצות צבעים עיקריות וטרנדיות: המטבחים הלבנים האלגנטיים; המטבחים האפורים המודרניים, שמשווים אווירה עדכנית; והמטבחים השחורים, המשדרים יוקרה ואנינות טעם לצד תחכום. אלו גם הטרנדים הבינלאומיים המובילים בשנים האחרונות.

המטבחים השחורים

המטבחים השחורים הם הדבר הכי עדכני בעולם המטבחים. הם מסמלים אורבניות, מודרניות וקוסמופוליטיות. מי היה מעלה על דעתו מטבח שחור לפני כמה שנים ועוד אחד ב-Total look שחור? שבירת מוסכמות וחוקים לגבי מה נכון ומה לא נכון (למשל הפרכת המיתוס כי שחור מקטין את החלל ומדכא את מצב הרוח) סללו את הדרך לשילוב מטבחים שחורים תחילה במסעדות, באולמות ובמלונות ובהמשך גם בבתים. היום זה כבר לא Big No No לשלב מטבח שחור בבית או בדירה, ויתרה מכך – המטבחים השחורים נחשבים לטרנדיים ומבוקשים במיוחד, או כמו שאומרים בעיצובית – Black is back and bigger than ever. השחור מציג עיצוב נטול נטייה מגדרית, חף מקישוטיות מיותרת, כזה שממגנט את תשומת הלב. שחור יכול להיות משולב גם עם חומרים ועם גוונים אחרים או לעמוד בגאון בפני עצמו, מהרצפה ועד התקרה. שחור, בניגוד לסברה, שחור מכיל בתוכו גוונים ותתי גוונים, הוא יכול להיות מבריק או מט, חלק או מחוספס, עם או בלי גידים, עם או בלי טקסטורה או הדפס, שחור לגמרי או בעל קונטרסט מעניין.

המטבחים הלבנים

המטבח הלבן נכנס לחיינו עם המעבר לסגנון המודרני. את הגוונים הצהבהבים ואת גוני העץ הכפריים החליף המטבח הלבן הצחור. אך על אף צחותו אין בו שמץ של שעמום. הוא מתאים גם כתפאורה מרגיעה לבית ססגוני וגם לבתים יוקרתיים שיש בהם אלמנטים עוצמתיים של אלגנטיות. והכי חשוב – אין למטבח הלבן מועד תפוגה. כבר יותר משלושה עשורים המטבחים הלבנים הם הבחירה האולטימטיבית בבתים ישראליים רבים ואנחנו לא רואים שום סיבה שזה הולך להשתנות בקרוב. ושנת 2020, המאופיינת עם תחושת ניקיון בסיסית וטהורה, היא בהחלט השנה שבה המטבח הלבן יפרח וישגשג.

המטבחים האפורים

ככל שהלוק התעשייתי צבר פופולריות על חשבון המראה הכפרי, כך הפכו המטבחים האפורים טרנדיים יותר ויותר. הסגנון המודרני בגוני אפור מכניס עושר של חומרים למרחב המטבח, ומשלב חומרים חשופים, לעיתים גסים למראה ולמגע או בעלי גימור מחוספס וגולמי. זה החל עם תנועת הברוטליזם באדריכלות (זרם שהתפתח מתוך האדריכלות המודרנית) שדגלה בשילוב בטון חשוף בחזית, ללא חיפוי וכיסוי. בהדרגה הבטון האפרורי, העוצמתי והחשוף חדר פנימה, לבתים. כיום מזוהה הסגנון גם המהפכה הסביבתית האקולוגית והעיצוב הביופילי (כמיהה לטבע) שבה יש מקום של כבוד לחומר הגולמי, שמתיישן, נסדק ומתבלה עם הזמן ומכאן נובע יופיו. עם זאת, כשמדובר במטבחים – זירה עתירת פעילות – האפור מקבל טוויסט ואינו מופיע בתצורתו הגולמית אלא בחומרים מודרניים, מתקדמים ויציבים שיודעים לחקות את המראה המתוחכם אך עם בונוס של עמידות לאורך שנים.

המטבח האפור, על גוני האפור הרבים שקיימים בשטח, התגלה כמפתיע, חדשני ובעל אמירה עיצובית חזקה ומתאים בדיוק לאורח החיים המודרני והאורבני של רוב התושבים בעולם המערבי. החומרים החדשניים גם יודעים לחקות בהצלחה את המראה הטבעי – חספוס, חימצון, מעונן ומוכתם – המתחברים לטבעיות השורשית שאותה נחפש בחיינו השנה.

מה אומר עליכם צבע המטבח?

מבין שלוש המגמות הבולטות – מטבחים שחורים, לבנים ואפורים – אפשר לומר שכל העדפה טומנת בחובה מאפיינים אחרים. אז איך תדעו איזה טרנד מתאים לכם?

שחור: מתאים לאוהבי חדשנות, המחפשים את הדבר הבא, שוחרי עיצוב שקוראים תיגר על המוסכמות המקובלות. המטבח השחור הוא סקסי, נועז, טרנדי, עוצמתי, חדשני ומתקדם מבחינה קונספטואלית. ההגדרה הזו משקפת גם את אישיות הבעלים של המטבח השחור. המטבח השחור מתמצת את גישת ה-YOLO (חיים רק פעם אחת – You Only Live Once), מבלי לאבד את העומק והאלגנטיות של עיצוב המדגיש שחור.

לצד גוונים מונוכרומטיים, מטבח שחור מייצר תחושה של ניצחון על ממד הזמן. אף שהוא נחשב נועז, השחור נשאר אלגנטי, הוא יכול לעמוד בפני עצנו או להשתלב בהצלחה רבה עם גוונים וחומרים רבים אחרים כי שנת 2020 היא שנה של חיבורים. אפשר לעשות בשחור שימוש חכם גם בחלל קטן יחסית, ואפשר לשלב בו משחקי צבעים, חומרים ותאורה, שיאפשרו "להגדיל" את המטבח למרחב מרווח בהרבה מגודלו הממשי. ולא פחות חשוב, בניגוד למיתוס, שחור הוא פרקטי ואינו דורש תחזוקה קפדנית.

בשחור אפשר להשתמש בטקטיקת מסגור, ממש כשם שממסגרים תמונה, כדי להדגיש חלקים מסוימים ולטשטש אחרים. לדוגמה, משטחי עבודה שחורים אולטרה-אופנתיים, מקולקציית The New Black Collection 2020 של אבן קיסר, כמו Black Temple 5810, בשחור פחם ועם מרקם מחוספס קלות, בהשראת אבנים טבעיות. הנגיעות הבהירות שעל פני המשטח יוצרות קונטרסט לשחור הדרמטי ומוסיפות עניין.

ניקיון והיגיינה מירבית - אבן קיסר

לנועזים יש את אחד הדגמים החדשים, Oxidian 4735 הנראה כמו שילוב של אבן בזלת טבעית לבין סגסוגות מתכת כמו ברונזה, פלדה וברזל בגימור מטאלי בעל נוכחות דרמטית.

לבן: מתאים לחובבי קלאסיקה באשר הם, אנשים רגועים, חיוביים ונינוחים, שאוהבים חללים בהירים ונוטים להתנהל בעידון ובשלווה. המטבח הלבן מייצג רעננות, מעין מנוחה מהמציאות הרועשת וממירוץ החיים התובעני שמצפה לכולנו מחוץ לדלת. הלבן הוא נצחי ועל זמני והוא תמיד יהיה נכון.

מטבח לבן יכול להיות לא רק רגוע אלא גם חדשני, מתקדם טכנולוגית ועתיר גדג'טים. למרות הדימוי של המטבח הלבן כמחייב תחזוקה גבוהה וניקיון מתמיד, החידושים הטכנולוגיים שנכנסו לשימוש הובילו לחומרי גלם עמידים במיוחד שהלכלוך לא ניכר עליהם. משטחי עבודה נקיים, לבנים, ללא סימני חיבור, עם או בלי עורקים עדינים המדמים שיש טבעי (רק בלי החסרונות של האבן הטבעית), כמעט לא דורשים תחזוקה והופכים את המטבח הלבן למציאות חלומית.

דוגמאות? בבקשה. משטחי אבן קיסר מסדרת Timeless Whites בהם הדגם החדש 5151 Empire White  במראה דמוי שיש עם בסיס לבן ועורקים בגוונים כהים יעניקו פרשנות רעננה לשיש הקלאסי המוכר. לצידם יש את הקלאסיקות האלגנטיות כמו 1141 Pure White הלבן הצחור או 1111 Vivid White הרענן והזוהר.

המטבח הלבן לא חייב להתבסס רק על לבן צחור, אלא גם על שילובים מעניינים כמו לבן בשילוב עץ טבעי; גווני לבן, שמנת, קרם ובז' בתפיסת Ton on ton, כמו משטח 4601 Frozen Terra, שמציג פרשנות עכשווית לשילוב בין מראה הטראצו הקלאסי לבין מראה הבטון הבהיר והכל על סקלת הבהירים. לצד אלמנטים בגימור זהב, פליז או כרום המטבח הלבן שלכם יהפוך לזירה יוקרתית ואלגנטית שתשקף את אישיותכם ואת אורח חייכם. אם אתם בכל זאת מחפשים ממד של נועזות, אחד הטרנדים המובילים של שנת 2020 הם שילוב של שחור ולבן באותו חלל, כזוג הרמוני.

אפור: לטיפוסים אופנתיים, יצריים ויצירתיים, שאוהבים לבחון את הגבולות בתחומים כמו קולינריה, הרפתקאות ועיצוב. ויש בו הרבה יותר מ-50 גוונים של אפור.

את המראה הבטוני האפור הפופולרי מאוד גם השנה אפשר לקבל בצורה מותאמת, עם כל היתרונות של משטחי הקוורץ של אבן קיסר – בעלי עמידות גבוהה וקלים לניקוי ולתחזוקה, שלא כמו הבטון הטבעי, שהוא חומר סופח וסופג שאינו מתאים לשימוש במטבח.

לטרנד האפור יחמיא במיוחד רקע בהיר ונקי. לצד האפורים הנחשבים צבעים קרים אפשר לשלב גם גוונים חמים כמו נס-קפה, טרקוטה או חול, כקונטרסט עיצובי. המשטח 4043 Primordia מדגים היטב שילוב יפהפה כזה. הוא שייך לקולקציית Urban Industrial Chic של אבן קיסר וכולל מרקמים אותנטיים כמו פלדה מחומצנת, מריחות טיח ובטון גולמי, שבאמצעות משטחי העבודה מעניקים למטבח במראה עמוק ומפתיע.

4043 Primordia
4043 Primordia

צבעוניות מינורית ורגועה תוסיף עניין לעיצוב הכללי של הבית, כמו דגם 6313 מסדרת Supernatural, המשלב בין המראה הטרנדי למראה האבן הטבעית.

נדגיש לסיום, לא לשכוח לבקש אחריות לכל החיים מהספק שלכם. המטבח הוא המקום הפעיל ביותר בבית, אתם הולכים להשקיע בו לא מעט זמן וכסף – וחשוב לבחור משטח עם גב חזק ושירות מעולה לשנים רבות של הנאה.