דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה עיצוב בתים קטנים
לכל המאמרים
הבא
הקודם

עיצוב בתים קטנים

26/05/2021
6 דקות קריאה

דברים טובים באים בחבילות קטנות

דברים טובים באים בחבילות קטנות, כך גם בית קטן יכול להיות מתנה גדולה עם אפשרויות עיצוביות אינסופיות. בניגוד לבתים רחבי היקף, אשר במסגרת עיצובם ניתן ליהנות ממשחק רב עם החללים השונים בנכס, במקרה של בתים קטנים, אין מקום לטעויות.

הביקוש לבתים קטנים בישראל עלה בשנים האחרונות באופן משמעותי. אפילו וועדת טרכטנברג, אשר הוקמה בקיץ 2011 בכדי להתמודד עם "מצוקת הדיור", המליצה על בנייה מאסיבית של דירות בנות שלושה חדרים בגדלים של עד 85 מ"ר. ואכן, ישראלים רבים כבר מתגוררים (או שוקלים לעבור ולגור) בדירות קטנות או בתים לא גדולים. 

על מנת להתמודד עם האתגר של עיצוב בתים קטנים נדרשת יכולת זיקוק של עקרונות עיצוב בסיסיים המנחים אדרכילים ומעצבי פנים בעיצוב של כל חלל באשר הוא. פתרונות עיצוביים עבור בתים ודירות אשר אינם משתרעים על שטח רב יכולים להתבטא בתכנון החלל, בקומפוזיציה של ריהוט, בבחירה מדויקת של צבע ועיצוב נכון של תאורה. בין הפתרונות השונים תמצאו גלריות שינה גבוהות, ארונות קיר עם דלתות הזזה, חללים ללא מחיצות, רהיטים מודלורים ועוד. הנה כמה נקודות חשובות וטיפים מועילים שכדאי לקחת בחשבון בעיצוב של בתים קטנים: 

סוף מעשה, תכנון תחילה

השלב הראשון במלאכת עיצוב דירה קטנה הוא תכנון מדויק של החלל לפרטי פרטים. בכדי לעשות שימוש בכל האלמנטים השונים בנכס, מבלי להעמיס מחד אך מבלי להחסיר מאידך- התכנון מתחיל כבר במסגרת חלוקת החדרים בבית או הדירה. כמו כן, עיצוב בתים קטנים מתייחס בכובד ראש למטרותיו של הנכס. לדוגמה, האם מדובר בנכס להשכרה, כמה דיירים עומדים לגור בבית (ומהו אופיים), מהו הסגנון המועדף על בעל הנכס וכדומה. 

השלם עולה על סך חלקיו

בדירות קטנות מומלץ להתייחס לקירות הדירה כמעטפת ולנקות ממנה את המחיצות הפנימיות, כלומר הקירות הפנימיים. דוגמה אחת היא התייחסות למרחב סלון–חדר אוכל- מטבח כחלל אחד ללא קירות. ברוב הדירות הקטנות, הסלון והמטבח הם האזורים הראשונים אותם תפגשו עם הכניסה בדלת, והשילוב בינהם על ידי הפרדה של אי או דלפק בלבד, במקום קיר, מאפשרת תחושה של מרחב ושפע של אור.

בית קטן בסגנון דרום אפריקה
מטבח בהיר שהוא גם פינת אוכל עם משטח אבן קיסר- מתוך אתר אבן קיסר דרום אפריקה

דוגמה נוספת היא איחוד החללים של חדר רחצה-שירותים-כביסה. בדירות ישנות בעבר היו מפרידים בין שרותי אורחים, והאמבטיה והכיור שהיו מופרדים. כיום, כאשר מתייחסים מחדש לדירה קטנה, מומלץ לאחד את כל חלל הרחצה בחדר אחד ואף להוסיף לו את אזור הכביסה. בכך ניתן לנצל מטרים יקרי ערך.

אשלייה אופטית בעיצוב הבית

אחד האלמנטים החשובים ביותר במסגרת עיצוב בתים קטנים הוא משחק עדין עם סוגיות אופטיות כגון מרחב ופרספקטיבה. דוגמה טובה לכך היא חלונות גדולים ותקרות גבוהות עם תאורה עילית שיכולים להעניק תחושה של מרחב וגודל גם לחדרים ומטבחים קטנים. שימוש במראות היא דוגמה נוספת נוספת ליצירה של אשליית חלל גדול יותר, וכמו כן תמונות של נופים עם טווח עומק, גם כן ייצרו אותה אשליה של מרחב. 

אחידות סגנונית

דרך נוספת לפתור את בעיות העיצוביות של בתים קטנים היא להקפיד על סגנון אחיד בכל רחבי הבית. למשל, אם המטבח והסלון מעוצבים בסגנון כפרי, יהיה זה גם הקו המנחה בחדר הרחצה וחדרי השינה. האחדות מקנה תחושת הרמוניה והמשכיות לא מקוטעת. משום שכל הבית בעל סגנון קוהרנטי, יש תחושה שהבית הוא יחידה אחת מתמשכת ועל כן התחושה היא של חלל גדול ולא כזה שמחולק ליחדיות קטנות.

חללי אחסון

בכל דירה קטנה אחסון נכון הוא המפתח לפונקציונליות, לתחושה של תנועה, ותחושה של אוריריות. הנה שלושה עקרונות באחסון בחללים קטנים שמומלץ להתחשב בהם-

אינטגרליות זה שם המשחק: בעבר אזורי האחסון בבית היו מוצנעים במקומות נסתרים כמו בוידם או נישה צדדית במסדרון. בעיצוב בתים קטנים אינטגרליות היא שם המשחק, את האחסון ניתן לשלב עם יחידות ריהוט אחרות, ואף להציג את הפריטים לראווה. על ידי שימוש בשידה המתאימה בכניסה לבית במראה גדולה, מדפים מעוצבים, תאורה מחמיאה, באקססוריז כמו קופסאות בסלסלות שעושות סדר בפריטים הקטנים ונותנות את הטא'ץ הסופי- האחסון הופך להיות חלק מבית, ואף מוצג לראווה.

ניצול לגובה: ניתן ליצור יחידות אחסון גבוהות במיוחד גם באזור המטבח, וגם בסלון כספרייה, אשר מנצלות את כל גובה הקיר. חשוב לא להעמיס ביחידות מסוג זה, אלא לשלב אותן עם קירות ריקים כי אחרת עשויה להיווצר תחושה של עומס ומחנק. 

מודלריות: ספסלים לצד המיטה שיכולים להכיל בתוכם מצעים, שולחנות עבודה שיודעים להתקפל לחצי מהגודל כאשר הם לא בשימוש, אי במטבח על גלגלים שניתן להזיז אותו בזמן אירוח, ספרייה גדולה שמהווה גם מחיצה והפרדה בין חדרים יחדיות ריהוט שקל לשנע ושיש להן יותר מתפקיד אחד בבית, הן מרכיב מועיל וחשוב, בתכנון של חלל המוגבל במקום.

עיצוב בית קטן
מטבח בהיר לעיצוב בתים קטנים בשילוב משטח אבן קיסר

חשבתם שצבע לבן מגדיל את החדר? חשבו שנית

צבע הוא כלי עבודה מושלם לעיצוב חלל קטן- הוא מאפשר ליצור אשלייה אופטית כמו חלל גבוה יותר ממה שהוא במציאות, או להצניע חלקים בבית שאותם נרצה לטשטש. בניגוד למקובל, חלל לבן לגמרי עשוי להתפס כקטן יותר מאשר חלל לבן או בהיר עם קיר אחד או שניים מתוכו בגוון אחר. השימוש בצבעים, ואף עזים, יעניקו לחדרים תחושה של מרחב וגם נינוחות ואופי הסוד הוא כמובן במינון.

תאורה בשכבות

באמצעות תכנון נכון של תאורה ניתן לקבוע תיחום של פינות חמד מבלי להעמיס על החלל. ישנם הבדלים בין התאורה הנוצרת על ידי שימוש במנורות קיר לשימוש במנורות תקרה ומנורות עומדות. בנוסף חללים שמוארים היטב צריכים לשלב כמה שכבות תאורה באותו החלל: תאורה טבעית, תאורה לעבודה, תאורה לאווירה, ותאורה דקורטיבית. שימוש בכמה שכבות שונות של תאורה יוצר עומק והעומק נותן תחושה של מרחב.

עיצוב בתים קטנים עם אבן קיסר

משטחי הקוורץ של אבן קיסר הפכו זה מכבר לתו תקן של איכות ויוקרה. המשטחים הנפלאים, המעוצבים במגוון רחב של סגנונות וגימורים, מעניקים לבעליהם עמידות ועוצמה לאורך שנים. משטחי אבן קיסר עשויים מ-93% מינראל טבעי (קוורץ) עם חומרים מגשרים. הם עמידים באופן נפלא מפני סדקים, כתמים, חום וכימיקלים. לכך יש להוסיף את התחזוקה הקלה של המשטחים לאחר התקנתם. 

משטחי הקוורץ של אבן קיסר משמשים למגוון רחב של אלמנטים בעיצוב הבית. ניתן להתקינם במטבחים, חדרי רחצה, חיפויי קירות, ארונות, ריצוף ואפילו רהיטים. הגוונים בהירים שיש לאבן קיסר להציע הם המפתח לעיצוב נכון פרקטי ואלגנטי בכל הנוגע להתמודדות עם אתגר של מרחבים קטנים. לקטלוג המלא של הדגמים לפי צבע >>

מטבח בדגם 2141
משטח מספר 2141 מתוך קולקציית קלאסיקו, משטח מושלם לעיצוב חלל קטן
קלאסי 1141
משטח מספר 1141​ מתוך קולקציית קלאסיקו, מומלץ ליישומים שונים בבתים קטנים

באתר אבן קיסר תוכלו ליהנות מאפליקציה החדשה The Visualiser​. זוהי אפליקציה נפלאה אשר מאפשרת לכם "לעצב זאת בעצמכם" (על ידי בחירת אלמנטים שונים מתוך המגוון העשיר של קולקציות אבן קיסר). 

עיצוב דירה קטנה יכול להראות כתחום מגביל וקשה – אך היכן שטמון קושי בעיצוב לרב מצויה הזדמנות לביטוי של יצירתיות ותולדה של רעיונות מבריקים. נוסף על כך, בעת עיצוב בית קטן ניתן להשקיע בחומרים איכותיים ובסגנונות יוקרתיים, וזאת מבלי לשבור את התקרה התקציבית, כפי שידוע בעולם העיצוב – Less is more.