דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה מטבח כפרי
לכל המאמרים
הבא
הקודם

מטבח כפרי

21/12/2023
7 דקות קריאה

הכל על מטבחים כפריים

מטבח כפרי, שלרוב שואב השראה מהחוות של פעם, הוא מרחב חם ומזמין, ובו זמנית סובב סביב שימושיות. נוסטלגיה משולבת בנוחות מודרנית מבטיחה מטבח העומד בסטנדרט עכשווי ועדכני לצד אווירה חמימה ועוטפת. עיצוב מטבח כפרי אותנטי בשבעה צעדים – מדריך מבית אבן קיסר

עם ההבנה שהמטבח הוא הלב הפועם של הבית הפך המטבח לחלל המושקע ביותר. רבים מעדיפים אווירה חמימה ונעימה בביתם, וזה אולי סוד הקסם של המטבח הכפרי ושל המטבח הכפרי המודרני. המטבח הכפרי מתאים מאוד לעיצוב הישראלי כי הוא משדר חום, אווירת ביחד וביתיות. השורשים טמונים במטבחים בחוות באזורים כפריים, ולעיתים מכונים בערגה נוסטלגית-רומנטית מטבח בהשראת פרובנס או מטבח בהשראת טוסקנה, אך למעשה מטבחים כפריים היו נפוצים בכל העולם. בניגוד לסברה הרווחת, מטבח כפרי לא מתאים רק לבית פרטי צמוד קרקע, אלא גם לדירה, הכל בהתאם למינון ולאיזון בין הסביבה והמרחב.

מטבח כפרי לבן ועץ
531 Libretta

אז מה מאפיין מטבח כפרי?

מרכיבי המפתח הקלאסיים של מטבח כפרי הם חללים בשילוב עץ ואבן, רמז לבית חווה כפרי המוקפים עצים ונופים ירוקים פתוחים.
מאפיין נוסף הוא האווירה והנשמה שיש במטבח כפרי. בחירה במטבח כפרי היא בחירה במטבח עם אמירה אישית על אופי הדיירים ועל אופי הבית שבו הם גרים, בדגש על חיבור.
הצבעוניות היא חמה במנעד שבין שמנת וקרם דרך ירוק מעושן ועד עץ מהגוני כהה, בהשראת החוץ הסובב. כדי להעניק מראה עדכני יותר למטבח הכפרי הוא מאופיין היום גם בצבעוניות מודרנית למשל תכלת או ורוד, תוך שמירה על המאפיינים הצורניים.
דגש נוסף הוא על הדיטיילס, אותם פריטים מלאי אופי שהופכים את המטבח למחוספס ולאותנטי יותר, למשל מסגרות על חזית הארונות שמעניקים להם עומק, שימוש בפליז ובנחושת בידיות, בברזים ובאביזרים.
שילוב טקסטורות שונות – המטבחים הכפריים עוצבו בחומרים זמינים שהיו באזור והם לגמרי משקפים את אורח החיים של הדיירים, מה שגם אומר שהם פרקטיים ונוחים.
סגנון – המטבח הכפרי הקלאסי לא אומר בהכרח ישן או לא עדכני. הורגלנו לחשוב כי מטבח כפרי הוא שם נרדף למטבח מאובק, ישן וחורק עם ניחוח אירופאי של לפני יותר מ-100 שנים. אך בעצם המטבח הכפרי מעולם לא נעלם מהשטח והוא עדיין בין הסגנונות המועדפים במהלך בניית בית או שיפוץ. הוא משדר נינוחות ונוחות שחסרים לרבים מאיתנו בעולם המודרני.

איך לעצב מטבח כפרי? מדריך בן 7 צעדים

משטחים למטבח כפרי

מטבחים כפריים כמו גם מטבחים מודרניים ותעשייתיים כוללים משטחים – משטחי עבודה ומשטחי אכילה. במטבח הכפרי המסורתי היה מקובל להשתמש במשטחי עץ או במשטחי שיש ואבן, בהתאם לחומרים הזמינים בסביבה. הטכנולוגיה מאפשרת היום לשלב משטחים עמידים, חזקים ואיכותיים יותר, כאלו שיעמדו במשימות מטבח מאתגרות ויאריכו ימים, משטחים עשויים קוורץ או פורצלן.

המשטחים של אבן קיסר עוצבו על בסיס השראות שונות למשל, בהשראת אבנים טבעיות ואלמנטים כמו עצים ואדמה המכניסים את הטבע הביתה ומשלימים את המראה הכפרי. בקולקציית סדרות העורקים והקלקטות נעשה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת בכדי ליצור את אותם אלמנטים אלגנטיים המאפיינים אבנים טבעיות, בהם עורקים, נימים, גידים ומשטחים במראה אבן.

בקולקציית חלוקי הנחל(הסדרה הטבעית) יש חמישה משטחים בגוונים טבעיים בהשראת הטבע שיתאימו למגוון גדול של מטבחים כפריים.

בשנים האחרונות, המטבחים הכפריים חוזרים לזירת הטרנדים העולמית מתוך כמיהה לחום, ביתיות ומשפחתיות. הם משרים אווירה נעימה ולא מכופתרת ומכניסים הרבה אופי לחלל הבית. גם בקנטים חל שינוי, ולמטבח כפרי נבחרים קנטים בקווים יותר ישרים וקלאסיים ובעובי משטח דומיננטי יותר, ברוח המראה הכללי.

מטבח כפרי טבעי ולבן
503 Circa

חיפויים למטבח כפרי

באופן מסורתי במטבח הכפרי הקלאסי חיפו את הקירות והרצפה אריחים מחומרים זמינים בסביבה, למשל שיש, קרמיקה, בריקים או אבן טבעית מסוגים שונים. לרוב בעיבוד מחוספס עם טקסטורה וגיוון, בדיוק כמו בטבע. גם אריחים מאוירים ביד מאפיינים מאוד מטבחים כפריים אותנטיים. כיום, אם בוחרים לדבוק במטבח כפרי קלאסי אפשר לבחור באריחים בעבודת יד שבה אין אריח אחד זהה לשני. אך כדי להשיג מראה של מטבח כפרי לייט או מטבח כפרי מודרני המעודן יותר במאפיינים מומלץ לעלות עם החיפוי של המשטח שנבחר גם על הקיר או לבחור באריחים תעשייתיים שמעניקים מראה חלק ומהודק יותר.

ארונות מטבח כפרי

ארונות המטבח הם החלק הדומיננטי בכל מטבח, בייחוד במטבח הכפרי. הארונות במטבח כפרי הם בעלי עומק, לרוב בצורת מסגרות. הגימורים הם גסים ומחוספסים יותר. אם חושקים במראה יותר חלק, מומלץ לשקול לצבוע את הארונות בצבע, למשל שמנת, קרם, לבן, צהוב, ירוק ועוד שיכסו על טקסטורת העץ הטבעי. חומרים מודרניים כמו פורמייקה מדמים את העץ הטבעי והם גם זולים ועמידים יותר. בבחירת ארונות אפשר לבחור בארונות עם חריצים לאורך או לרוחב ליצירת מראה רב שכבתי בעל עומק, בסגנון כפרי.

במטבח הכפרי יש נטייה לאקלקטיות כך שלא כל הארונות, האי והמגירות יהיו באותו החומר ובאותו אופן יישום. לעיתים נראה שילובים שונים למשל של צבעים וחומרים המשלימים או מנוגדים זה לזה.
במטבח הכפרי נוטים לשלב ארונות פתוחים, מדפים או ויטרינות עם זכוכית (לרוב זכוכית סבתא או זכוכית חלבית) ולהציג חלק מהכלים והאקססוריז, זאת בניגוד למגמה המינימליסטית המאפיינת את המטבחים המודרניים. המטבח הכפרי משדר חיים, בית, משפחה, חום ודינמיות, וכך הוא גם מתוכנן ומעוצב.

ארונות מטבח כפרי
5131 Calacatta Nuvo

פרזול ואביזרים למטבח כפרי

כדי להשיג מראה של מטבח כפרי יש לתת דגש על הפרזול והאביזרים. בעוד שבמטבח המודרני הם כמעט נעלמים או נטמעים בעיצוב – במטבח הכפרי הם בקדמת הבמה, מעין תכשיטים שמוסיפים אופי רב. כך למשל במטבח הכפרי יש צירים וידיות בולטים ודומיננטיים העשויים ברזל מחושל, פליז או ניקל מוברש. גופי התאורה מאופיינים בפיתוחים ובעיטורים. יחד עם המתלים הם מחזקים את המראה המחוספס והאקלקטי. רבים בוחרים לתלות חלק מהכלים ומהסירים עם גבי מתלים חיצוניים, למשל סירי נחושת תלויים על ווים, כדי להעניק למטבח מראה עשיר בחפצים.

ריצוף למטבח כפרי

בסגנון הכפרי המשטחים המובילים לרצפה הם עץ, אבן טבעית ואריחים. משטחי אבן, מפאנלים של אבן ריצוף או קוורץ, הם כמובן בחירה טבעית. עצים רחבים כמו אלון או מייפל יכולים לשמש ביצירת רצפה בעלת מראה מחוספס ומלא אופי. אריחי טרה-קוטה היא בחירה קלאסית המוסיפה חום, בעוד שגם אבן ציפחה היא אפשרות, אך היא עלולה להישבר או להיסדק עקב שימוש מאומץ.
יש כיום בשוק שורה ארוכה של חומרים מודרניים איכותיים המשווים מראה טבעי לגמרי, ולהם יתרונות כמו: אנטי-בקטריאליים, עמידים, חזקים, לא סופגים, קלים לניקוי וכך הלאה, מה שאין לרוב החומרים הטבעיים הנוטים להישחק עם חלוף הזמן. למטבחים ישראליים פעילים מומלץ לאמץ את הגרסה המודרנית במראה הטבעי.

אי במטבח כפרי

נדמה שאף מדריך למטבח לא יהיה שלם ללא התייחסות לאי למטבח. במטבח הכפרי האותנטי הייתה חשיבות לאי כמקום נוסף להכנת האוכל. לא שונה בהרבה מההתייחסות גם כיום, אך עם השנים השתכלל האי וגדל, והוא כולל היום פונקציות כמו אזור אכילה ואירוח, אחסון, שילוב מכשירי חשמל ועוד. בתכנון ועיצוב מטבח כפרי יש לאי מקום של כבוד – מעליו אפשר לתלות גופי תאורה דומיננטיים וכן סירים וכלי אוכל, סביבו אפשר לשלב כיסאות אקלקטיים ואותו אפשר לעצב באופן שונה מאת יתר המטבח. למשל אפשר להקליל בעזרתו מטבח כפרי מאוד ולתת נגיעה מודרנית יותר, או שדווקא להיפך – אם מדובר במטבח ניטרלי יחסית, יכול האי להיות מעת גושני כבד ומחוספס ולתת טאץ' של עומק, וינטג' ונוסטלגיה. מעין focal point בחלל.

אי במטבח כפרי לבן
1001 Riverlet

קומפוזיציה

חשוב להתבונן על התמונה המלאה והגדולה. במטבח יש מרכיבים רבים וחשוב לבחור כך שהם ישתלבו זה בזה היטב. אפשר להיעזר באנשי מקצוע או במקורות השראה, בהם בית אבן קיסר, מקום בו אפשר לקבל הדמיות של המטבח ו"לשחק" עם שילובי חומרים. וכדי שהכול ייראה הרמוני ונעים, חשוב לבחור חומרים, צבעים, מבנה ומינון בצורה מחושבת. לאורך כל הדרך יש לשאול מה יעבוד עם מה? מה יתנגש עם מה? זה עניין משמעותי בכל סגנון מטבח, אך במיוחד במטבח כפרי אקלקטי שכולל מאפיינים רבים ומגוונים. חשוב לאזן בין המרכיבים השונים כדי ליצור תמהיל מדויק, כך למשל לא לבחור רק בארונות עץ גושני כבד אלא לשלב עם ארונות מטבח לבנים, למשל. ובניגוד למיתוס – יש דבר כזה מטבח כפרי לבן. מטבח כפרי לבן יכלול אלמנטים ויזואליים של הסגנון הכפרי, למשל ידיות מתכת, עיטורים, ארונות עם מסגרת, עץ מחורץ ועוד.

חשוב לזכור, מטבח כפרי לא אומר מטבח מיושן ולא עדכני. המטבחים מאובזרים בשלל פיתוחים טכנולוגיים, המנערים את האבק מהתפיסה הרווחת של המטבח כפרי, למשל מסילות משוכללות עם צירים טלסקופיים, מגירות המצוידות במנגנון טריקה שקטה, ארונות אחסון עם פרזול מפרקי המאפשר גישה נוחה, כלי חשמל מוטמעים בארונות, תאורה לד חבויה ואפילו ידיות שקועות. אפשר בהחלט לראות בשינויים האלה מעין מעבר של אלמנטים בין המטבח הקלאסי לבין המטבח הכפרי, שזכה בשנים האחרונות לכינוי Transitional kitchen.