דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה מצבי צבירה
לכל המאמרים
הבא
הקודם

מצבי צבירה

22/02/2018
3 דקות קריאה

בשנים האחרונות הפך המטבח למרכז הבית והחל לשמש כמקום המרכזי לאירוח, לבילוי, לחלוק חוויות עם בני המשפחה, וכמובן גם להציג לראווה את כישורי הבישול של בני הבית. אחד הביטויים המובהקים לכך הוא המקום המרכזי שתופס האי בבתים רבים, וזו הסיבה שהאי עומד במרכז שיתוף הפעולה בין אבן קיסר לסטודיו Snarkitecture, שיריית הפתיחה שלו הוצגה בתערוכת עיצוב הפנים (IDS) שהתקיימה בחודש שעבר בטורונטו.

Altered States, סטודיו Snarkitecture. צילום: Alex Lukey
Altered States, סטודיו Snarkitecture. צילום: Alex Lukey

זו השנה השישית ברציפות שאבן קיסר מציגה שיתוף פעולה בין־לאומי בתערוכות עיצוב מהחשובות בעולם. בשנים קודמות שיתפה החברה פעולה עם כמה משמות הנחשבים של עולם העיצוב: סטודיו Nendo, סטודיו Raw Edges, פיליפ מלואה, טום דיקסון וחיימה חיון.

השנה, תחת הכותרת Altered States (מצבים משתנים), תכנן סטודיו Snarkitecture מיצב בהשראת נופים טופוגרפיים – קרחונים, נהרות וגייזרים – פועל יוצא של מצבי הצבירה המשתנים של מים (קרח, מים ואדים), המהווים חומר הכרחי בפעילות המטבח. בבסיס הרעיון עמד הרצון ליצור קשר בין החומר ומצבו, לבין היסודות של המטבח ושל תהליכי הכנת האוכל: קרח כאלמנט שמשמר מזון; מים כבסיס לכל תהליך בישול; ואדים שמתייחסים לתהליכי חימום והכנת מזון.

אי הקרח, סטודיו Snarkitecture. צילום: Alex Lukey
אי הקרח, סטודיו Snarkitecture. צילום: Alex Lukey
אי האדים, סטודיו Snarkitecture. צילום: Alex Lukey
אי האדים, סטודיו Snarkitecture. צילום: Alex Lukey

המיצב כלל שלושה איים עשויים משכבות של משטחי אבן קיסר – Vanilla Noir ,Alpine Mist ,White Attica ו־Rugged Concrete. שכבות המשטחים ש״נערמו״ זה על זה בצורות ובגדלים שונים, יצרו מבנה טופוגרפי מרהיב והדגימו את העמידות של המשטחים ואת המבנה החומרי שלהם. כך, המיצב מתח את גבולות החומר, הציג נקודות מבט מפתיעות על תפיסת האי כאלמנט עיצובי, והפך את המשטחים שנתפסים בדרך כלל כדו־ממדיים לאלמנט עם נוכחות תלת־ממדית מרשימה.

לדוגמה, אי הקרח כלל 37 שכבות של משטחי אבן קיסר מדגם 5100 Vanilla Noir, שהתפתלו סביב כדור קרח שקורר בתחתית והתמוסס בהדרגה כתוצאה ממגע המבקרים, שהוזמנו לגעת בו. אי המים כלל 28 מפלסים גליים של משטחי אבן קיסר סביב מזרקה. אי האדים הורכב מ־28 שכבות של משטחי אבן קיסר לבנים, ואדי מים עלו מבריכה עגולה שמוקמה במרכזו. אי נוסף, רביעי במספר, התייחס למערכות הטכנולוגיות החדישות שמוטמעות במטבח העכשווי. האי כלל מסך גדול עם הכיתוב Play to Start, והיווה הד למשחקי המחשב האיקוניים של סוף המאה ה־20 ולאינטראקטיביות שמאפיינת את המטבחים העכשוויים.

אי המים, סטודיו Snarkitecture. צילום: Alex Lukey
אי המים, סטודיו Snarkitecture. צילום: Alex Lukey
Push to Start, סטודיו Snarkitecture. צילום: Alex Lukey
Push to Start, סטודיו Snarkitecture. צילום: Alex Lukey
סטודיו Snarkitecture. צילום: Alex Lukey
סטודיו Snarkitecture. צילום: Alex Lukey

אפשר לראות במיצב כהמשך לפרויקטים קודמים של הסטודיו, שהוקם בשנת 2008 על ידי אלכס מוסטונן, בוגר בית הספר לארכיטקטורה באוניברסיטת קופר יוניון, ודניאל ארשם, אמן חזותי, אף הוא בוגר קופר יוניון (בשנת 2014 הצטרף אל השניים האדריכל בן פורטו כשותף שלישי). שם הסטודיו נוצר כתוצאה מחיבור בין המילים ארכיטקטורה וסנארק, מילה הלקוחה מפואמת הנונסנס ״ציד הסנארק״ מאת לואיס קרול.

בפרקטיקה שלו הסטודיו מתמקד בחקר הגבולות שבין אמנות ואדריכלות, יוצר אוביקטים, מיצבים ופרויקטים בקנה מידה אדריכלי, ושואף להעניק בכל אחד מהם פרשנות חדשה למוכר והידוע. במטרה ליצור אפקט מעורר דמיון ומחשבה, עבודות הסטודיו מאופיינות בדיוק, בצמצום, בהפחתה ובהפשטה, ובשימוש בפאלטות צבעים מונוכרומטיות או בחומר יחיד. התוצאה היא חללים שמזמינים את הקהל לחוות אותם ולתקשר עימם, כדרך להפוך את הדברים המוכרים למשהו אחר וליצור חוויה שמעוררת דמיון ומחשבה. שיתוף הפעולה של אבן קיסר עם Snarkitecture צפוי להמשיך בשבוע העיצוב של מילאנו שיתקיים בתאריכים 17-21.4.2018, עם מיצב חדש בקנה מידה גדול, שירחיב את הפרשנות העיצובית והאדריכלית של אלמנט האי האיקוני.

Altered States, סטודיו Snarkitecture. צילום: Alex Lukey
Altered States, סטודיו Snarkitecture. צילום: Alex Lukey