דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה שיש למטבחים
לכל המאמרים
הבא
הקודם

שיש למטבחים

04/07/2023
7 דקות קריאה

שיש למטבחים, שהוא שם גנרי למשטח עבודה למטבח, עבר מהפכה של ממש במרוצת השנים. החומרים המתקדמים והחדשניים מאפשרים לקבל את המראה הטבעי של אבן שנוצרה בתהליך ארוך בבטן האדמה אך בייצור מהיר, זול ונגיש יותר, מבלי לוותר על הנראות, ואף להיפך – להרוויח תכונות עמידות. אז איך בוחרים שיש למטבחים?

כולנו מוקפים במושגים ובביטויים על שיש במטבח, שהוא ליתר דיוק – משטח העבודה במטבח. כדי להתחיל להתעמק בתחום השיש למטבחים, צריך להתחיל בהתחלה. בעבר חיפו את המשטחים במטבח בחומרים זמינים מהטבע, בראשם שיש. האבן שנוצרת בטבע שימשה במשך שנים רבות כמשטחי עבודה ברחבי מדינות רבות. מה שהחל אצל המלכים והקיסרים חלחל אט אט לכל השכבות באוכלוסייה והפך לחומר זמין. 

השיש הטבעי, זה עם הגידים והעורקים, הוא ללא ספק יפה ומגוון, אך לצד היתרונות, יש שורה של חסרונות בשימוש בשיש אמיתי. מדובר באבן שסופגת כתמים קשים להסרה ועם השנים המראה והגוון משתנים.

אז מה עושים אם אוהבים, ובצדק, את המראה שנוצר בטבע אך פחות רוצים לנקות, לתחזק ולהקפיד? חיפוש אחר חומרים עמידים ואיכותיים לשלל שימושים אך עם נראות טבעית ככל האפשר העלתה הילוך. אבן קיסר הייתה החלוצה בתחום שהציעה משטחי עבודה איכותיים ועמידים במראה טבעי אך ללא החסרונות של השיש הטבעי.

שיש למטבחים משטח פורצלן מדגם 502 בצבע בהיר של אבן קיסר
משטח פורצלן דגם 502 Sleet בגימור מט

סוגי שיש למטבחים

אחת הטעויות הנפוצות היא השימוש במילים "שיש למטבח" לכל סוגי המשטחים, אך למעשה במעט מאוד מטבחים היום אכן משתמשים בשיש אמיתי מסורתי. השם נשאר, אך הקידמה כבר איתנו. כדי להבין מה האופציות שלנו למשטח המטבח – הנה מדריך קצר:

משטח פורצלן דגם 510 Impermia בגימור מט אדריכלית: מיכל האן מעצבת: מיכל האן צלם: עודד סמדר
משטח פורצלן דגם 510 Impermia בגימור מט.
אדריכלית: מיכל האן
מעצבת: מיכל האן
צלם: עודד סמדר

שיש למטבחים – אבן טבעית

שיש הוא חומר טבעי עם נקבוביות שנוצר במעמקי האדמה בתהליך שנמשך שנים רבות, שבמהלכם יוצרים לחץ וטמפרטורה גבוהה חומר המורכב ממינרלים, אדמה וחומרים נוספים. לאחר תהליך טבעי ארוך נוצרים סלעי שיש, אותם חוצבים ומהם פורסים לוחות. השיש הטבעי מאופיין בצבעוניות לא אחידה שכן הטבע יוצר גיוון רב, ולכן כל משטח יקבל מראה הייחודי לו. מדובר בחומר רגיש, סופג ועדין. חשוב לציין שיש גם שיש גרניט שהוא עמיד וחזק יותר בזכות תהליך שהוא עובר וכך הוא פחות רגיש לנוזלים ולכתמים מהשיש הרגיל.  

משטח מדגם Layalite_5121 קוורץ בגוונים של לובן עוצמתי של פסגות מושלגות בגימור מט
משטח קוורץ דגם Layalite 5121 גימור מט.

 עץ

משטח עץ, או בוצ'ר בשמו השני, אהובים מאוד על מי שמעדיף חומר טבעי, חם, שמשתנה (נשרט, נפגם) אך מייצג עולם של חיבור לטבע. מדובר בעץ עבה שמשדר תחושה של כפריות ונוסטלגיה. הוא אומנם רגיש לשריטות ולחיתוכים אך מוסיף ממד של חמימות לבית.

נירוסטה

המשטח המוביל במטבחים מקצועיים ותעשייתיים זלג קלות גם למטבחים ביתיים. מדובר בחומר אנטי-בקטריאלי שאינו סופג ואינו סופח, קל לתחזוקה, אך כזה שנשרט בקלות ומקבל חספוס שנוצר עקב השימוש. הנירוסטה נתפסה בעבר כחומר קר אך בשנים האחרונות נתפסת כחדשנית, מקצועית ואיכותית. בנירוסטה קל מאוד לעשות אינטגרציה של מכשירים נוספים, למשל כיור משולב, פח, כיריים, גריל וכך הלאה

משטח קוורץ

קוורץ של אבן קיסר הוא המשטח המוכר ביותר בתחום והוא כבר הפך שם נרדף לכל סוגי המשטחים המיוצרים בשיטה הזו. המשטח הוא מתועש, דהיינו נוצר בידי אדם במפעל. הוא עשוי קוורץ – מחצב טבעי חזק במיוחד שמוסיפים לו חומרים בתהליך לחץ, עד לתוצאה הסופית. מדובר במשטח איכותי, עמיד ונוח לשימוש. המשטח בעל עמידות גבוהה, כמעט ואינו שביר ובמקרה של תיקון הוא בדרך כלל לא נראה לעין כי הדוגמה יורדת לעומק הלוח. המשטח קיים בדגמים רבים המתחדשים כל הזמן בהתאם לקולקציות המעוצבות בידי המעצבים של חברת אבן קיסר הקשובים לטרנדים בעולם ובארץ. מבחינת מחיר, מדובר באופציה נוחה יותר לכיס מאשר שימוש בשיש טבעי.

משטח קוורץ סדרת קלקטה 5111 גימור מט בצבע בהיר של אבן קיסר
שיש למטבחים – משטח קוורץ קלקטה דגם 5111 Statuario Nuvo גימור מבריק.

משטח פורצלן

משטחי פורצלן למטבח הם החידוש של השנים האחרונות, בזכות כמה יתרונות פופולריים. משטחי פורצלן למטבח נוצרו אף הם בעזרת לחץ וטמפרטורה גבוהה של מינרלים מהטבע ולכן הם עמידים בפני חום וקור, בפני שחיקה, בפני שריטות והם אנטי-בקטריאליים ואינם סופגים תבלינים, חומרי ניקוי ועוד. גם פה מדובר בשפע של אפשרויות עיצוביות – המשטחים עוברים הדפסה במדפסת דיגיטלית שיוצרת טקסטורות מגוונות, מעץ דרך חלודה ועד בטון או אבן. הפורצלן לרוב מעט יקר יותר ממשטח למטבח עשוי קוורץ. במקרה של שבר, אפשר לתקן אותו – אולם התיקון עלול להראות לעין. המשטחים עמידים לשמש ולכן אפשר לשלבם במטבחי חוץ.

משטח פורצלן מדגם 531 בצבע בהיר של אבן קיסר
משטח פורצלן דגם 531 Libretta בגימור מט.

כולנו יודעים שהמטבח שלנו מוקף, בחלק מהזמן, בשאריות מזון, לחות ורטיבות שעלולים לעודד התרבות חיידקים ועובש, שמהווים לא רק סכנה בריאותית, אלא גם יכולים לגרום לריחות לא נעימים. חברת אבן קיסר מייצרת שיש למטבחים שמצליח למנוע התרבות חיידקים על גבי המשטחים.

עיצוב ללא פשרות

מבחינה עיצובית, המשטחים של אבן קיסר הם גן עדן למעצבים ולאדריכלים, וגם לחובבי אסתטיקה ועיצוב. האפשרויות, הגדלים והפונקציונליות הופכים את המשטחים למשטח לאהובים במיוחד. לחברת אבן קיסר יש מגוון של יותר מ-80 צבעים, גימורים וטקסטורות. המבחר הגדול מאפשר לצרכן לבחור משטח מאחד הסוגים שמייצרת אבן קיסר מבין מגוון של דגמים רחב ביותר, כשרמת הגימור של כל דגם ודגם היא מוקפדת מאוד, בהתאם למסורת ולמוניטין המעולים שהחברה יצרה לעצמה בארץ ובעולם.

למשטחי העבודה של אבן קיסר שלושה סוגי גימור: מבריק, מט ומט במרקם גולמי, מה שמעניק אפשרויות עיצוב מגוונות. המידות הנדיבות של הלוחות מאפשרות ניצול מלא של השיש ויצירת מראה הרמוני עם מעט חיבורים. את משטחי העבודה למטבח אפשר לרכוש בשלוש דרגות עובי שונות (רוב משטחי הקוורץ מגיעים בעובי של 2 ס"מ או 1.3 ס"מ, בדגמים מסוימים יש לוחות בעובי של 3 ס"מ. לכל משטחי הפורצלן שלנו עובי אחד של 1.2 ס"מ; עובי המשטח לא קובע את עובי הקנט), כך שכל אחד יכול למצוא בדיוק את משטח המטבח שעליו הוא חולם ושמתאים לעיצוב הכולל – מטבח כפרי, מטבח מודרני, מטבח תעשייתי, וכך הלאה.

בנוסף יש אפשרות ליצירת Total look הכולל שימוש באותו סוג חיפוי הן למשטח והן לקירות ואפילו לארונות ולריצוף. בזכות התכונות של החומר ופריסתו הדקה אפשר להגיע לנראות משגעת וייחודית ולא להיעצר רק במשטח העבודה.

מבחינת נראות עדיין רבים יעדיפו מראה המחקה את הטבע, דהיינו שיש עם עורקים, גידים ונימים, מאשר שיש חלק לגמרי. השיש בעל המראה הטבעי יוצר עומק ויזואלי ועניין בחלל. אבל גם פה, חשוב לבחור במה שמתאים אישית לכם ולא מה שכרגע טרנדי.

איך בוחרים שיש למטבחים?

אין כמו מראה עיניים ומישוש ידיים. זה נחמד להתלהב מהשיש במטבח של השכנה או מבית יפה במגזין, אבל כל משפחה צריכה לבדוק מה השימושים שלה במטבח. זכרו, המטבח הוא לב הבית וברוב הבתים הוא פתוח לחלל הציבורי ונראה מכל עבר.

בין השאלות שחשוב שתשאלו את עצמם לפני הבחירה הן: האם אתם בשלנים רציניים או רק מחממים ומזמינים אוכל מוכן? האם אתם עוסקים בבישול בעיקר או דווקא באפייה? האם אתם עושים פעולות כמו רידוד או טמפרור? האם יש שימוש בפלטת שבת? האם אוכלים במטבח או לא? האם רוצים כיור אינטגרלי או לא? וכך הלאה. וזה עוד לפני הטעם והסגנון העיצובי. כל משפחה והמאפיינים שלה, כל משפחה והצרכים שלה. כדי להתרשם משלל האפשרויות כדאי להגיע פיזית לאולם תצוגה שבו מוצגים משטחים שונים, עדיף בגודל טבעי ולא רק בדוגמית זעירה. כך למשל כדאי להגיע לקונספט האוס של אבן קיסר ברחוב לח"י 37 בבני ברק ולהתרשם מגלריית לוחות בגודל מלא, להתנסות בשילוב חומרים ויצירת לוחות השראה בספריית החומרים, לייצר הדמיות תלת ממד ולקבל ייעוץ וליווי של מעצבי הבית.

חשוב לקחת בחשבון את התקציב. גם באותו סוג חומר יכולים להיות הפרשים בין דגמים שונים.

טיפ חשוב: לבחור אך ורק במעבדים ובמשווקים מורשים ולא להתפתות לעסקה זולה עם מעבד שאינו מורשה. חלק נכבד מהשירות הוא לא רק ייצור המשטח למטבח אלא התקנתו הנכונה לאחר מדידה מדויקת ומקצועית. רק מעבדים  מורשים עוברים הדרכות והסמכה בתחום על ידי אבן קיסר. אחרי שניקח בחשבון את כל המשתנים – סגנון אהוב, התאמה לאורח החיים, תקציב, עמידות ועוד – בחירה באחד ממשטחי העבודה של אבן קיסר, בין אם עשוי קוורץ או פורצלן, תוביל לקבלת תוצאה איכותית, עמידה ויפה שתשמש אותנו לאורך שנים ארוכות

שיש למטבחים פורצלן דגם 506 Mirabel בגימור מט אבן קיסר
צלם: ליאור גרונדמן
משטח פורצלן דגם 506 Mirabel בגימור מט