דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה מטבח פרובנס
לכל המאמרים
הבא
הקודם

מטבח פרובנס

27/05/2021
4 דקות קריאה

מטבח פרובנס – מטבח כפרי פונקציונלי

חלום המטבח מכפר מרוחק בדרום צרפת מקבל פרשנות ישראלית

נזיד המתבשל באיטיות, ריחות שיחי לבנדר נישאים מהחלון, כוס יין אדום על משטח עץ אלון מבוקע, ועגבניות אדמדמות לחיים פזורות בסלסלת נצרים ישנה- חלום המטבח מכפר מרוחק בדרום צרפת מקבל פרשנות ישראלית, בדמות מטבח בעיצוב פרובנס. 

חבל פרובנס בדרום צרפת שוכן לחופי הים התיכון, והתפרסם ברחבי תבל בעיקר בזכות תוואי נוף ייחודי, אדריכלות מרשימה, יקבים בעלי מסורת מקומית, יינות מצוינים, וחותם קולינרי המושפע בעיקרו ממטבח ססגוני. תודות לקסמו המיוחד, החבל הפך ברבות השנים לסמל ושם דבר כסגנון בפני עצמו בעיצוב פנים, ובעולם עיצוב המטבחים בפרט. עיצוב מטבחי פרובנס הם מטבחים המשלבים כפריות וחמימות עם פונקציונאליות מודרנית.

זהו סגנון עיצוב פופולארי במיוחד אשר זכה להצלחה בכל העולם, ובשנים האחרונות, הבשורה הצרפתית הגיעה גם לישראל. יותר ויותר בתים, ולצדם מסעדות, בתי עסקי ומשרדים, בוחרים לעצב את מטבחיהם בסגנון פרובנס. האהבה הגדולה למטבחי פרובנס מבוססת בין השאר על החמימות והאווירה המשפחתית שהם משרים על הבית בכללותו.

מטבח פרובנס
מטבח פרובנס בשילוב אבן קיסר

מטבחי פרובנס מבקשים להחזיר עטרה ליושנה. זהו סגנון עיצוב אשר מבוסס על אלמנטים כפריים ומתאפיין בשימוש רב בחומרים טבעיים כגון מתכת, ונירוסטה, כאשר העץ הוא השחקן הראשי. חומריות העץ המלא מהווה את המוטיב המרכזי בעיצוב מטבח פרובנס. העץ יבוא לידי ביטוי לרוב בארונות, ובמידוף ולעיתים אף ישולבו במשטחי העבודה.

מאפיינים יחודיים נוספים למטבח פרובנס לרוב יהיו חריטות בעץ, פירזול דקורטיבי, פרופילים אלגנטיים בדלתות וחלונות, טקסטיל עם הדפסים, אביזרים נלווים עתיקים, וצמחייה ירוקה וצפופה המשתלבת בחלל ומחוצה לו. בין הצבעים הבולטים במטבחים הכפריים ניתן למצוא שמנת, פסטלים עדינים, ירוק בהיר, מוקה, ואפרפר. לעיתים, נגיעות של אדום כהה או בורדו יכולות להוסיף גוון חם המקנה רוך ונעימות.​

מטבח פרובנס – מטבח כפרי המשלב פונקציונאליות עם דקורטיביות

לצד נוכחות מגוונת של דוגמאות, טקסטורות וצבעים, מטבח פרובנס הוא בראש ובראשונה מטבח פונקציונאלי ושימושי. משטחי העבודה המאסיביים, והארונות הרבים, הופכים את המטבח לפרקטי במיוחד. על פי רוב, מטבחי פרובנס הם מטבחים מרווחים המשתרעים על שטח רב והחומרים בהם נעשה שימוש במסגרת העיצוב הם חומרים איכותיים אשר המתאימים באופן נהדר לדרישות המטבח המודרני. 

מאפיין בולט במטבחי פרובנס הוא החצנה של תהליך העבודה- הבישול והאפייה. עבודת הבישול נתפסת כמתמשכת ואף רבת משתתפים, ותהליך העבודה מתמזג לא אחת עם האירוח, השתייה והאכילה. סגנון חיים זה משתקף בעיצוב המטבח בכך שכל הנוגע לעבודה יוצג ויהיה זמין ולא יוצנע על מנת להסתיר את 'אי הסדר'.

כלי המטבח יהיו תלויים לראווה במרכז החלל ממתקן מתכתי בעל מראה נושן, העץ יכול להיות מאסיבי בעל מראה גולמי- משופשף ומחורץ, התבלינים חומרי הגלם וספרי הבישול יוצגו על מדפים חשופים ולא יאוכסנו במזווה. 'אי' במרכז המטבח אשר מעליו מותקנת תאורה ביתית וחמימה, גם כן מתכתב עם גישה זו בכך שהוא מאפשר שילוב בין עבודה, אכילה וארוח המתחוללים בו זמנית, ובכך מהווה את לב המטבח.

מטבח בסגנון פרובנס
מטבח בסגנון כפרי נוסח פרובנס, מתוך אתר אבן קיסר דרום אפריקה

לא על העץ לבדו

כאשר אנו מדמיינים מטבח צרפתי-כפרי, בראש ובראשונה אנו חושבים על משטחים וחיפויים מעץ גולמי בגימור בעל מראה עתיק. ואכן, אין ספק שהעץ הוא מרכיב חשוב בעיצוב מטבח פרובנס. עם זאת, לא על העץ לבדו ייפול ויקום המטבח הכפרי. למעשה, גם חומרים נוספים משתלבים במטבחי פרובנס באופן נהדר. לדוגמא, שימוש באריחים, גרניט ואבן נחשב לנפוץ במיוחד.

חברת אבן קיסר מעמידה לרשותכם מגוון פתרונות בדרך לעיצוב מטבח פרובנס מושלם. לדוגמא, אבן קיסר השיקה לאחרונה את דגמי 6003 Costal Grey ו-6131 Bianco Drift. מדובר בדגמים אשר מציגים את הפרשנות של משטחי אבן קיסר לדגם הגרניט המסורתי. הם משתלבים באופן נהדר עם המראה הקלאסי ומצטרפים למשפחת דגמי ה-Supernatural Designs אשר מעוצבים בהשראת אבנים טבעיות.

לכך ניתן להוסיף את יתרונותיהם הידועים של משטחי אבן קיסר הבאים לידי ביטוי לא רק במראם היוקרתי אלא גם בפונקציונאליות מרשימה. מדובר כמובן בעמידות גבוהה כנגד כתמים, חום, כימיקלים וסדקים. הודות למינראל הקוורץ אשר מרכיב כ-93% ממשטחי אבן קיסר, המראה הייחודי והטקסטורות אשר מאפיינות את המשטחים נשמרים לאורך זמן.