דילוג לתוכן המרכזי
בקריאה פרזול למטבח
לכל המאמרים
הבא
הקודם

פרזול למטבח

25/05/2021
4 דקות קריאה

 מה הוא פרזול?

אם אתם לקראת שיפוץ מטבח או עיצוב מטבח חדש, בוודאי נדרשתם לתת את הדעת בעניין ה-'פרזול' עד כדי כך שהנושא כבר שגור בשפתכם, כשפתם של מעצבים ואנשי המקצוע. לטובת אלו שטרם ניגשו לפרויקט התקנת מטבח- נסיר חלק מהערפל סביב כינוי גנרי זה. מה הוא בעצם פרזול? פרזול הוא שם כולל לאלמנטים המאפשרים חיבור ותנועה. אלמנטים של פרזול רובם ככולם עשויים מתכת משום שהיא נשמרת היטב בתנאים של שחיקה, עומס משקל, ואף בתנאים של לחות ורטיבות המאפיינים את סדר היום בעבודת המטבח.

בחירה של פרזול למטבח – אל תשאירו לסוף:

לעיתים בתחום העיצוב, דווקא נקודות החיבור הן נקודות המוצא לתכנון המוצר כולו. החיבורים הם החלקים מאתגרים וגם מגבילים משום שהם כפופים לפונקציונליות של המוצר. זו בדיוק הסיבה שאת המחשבה על המחברים אל תותירו לסוף תהליך. הגדירו את הצרכים שלכם במטבח בד בבד עם מחקר לגבי אפשרויות הפרזול הקיימות בשוק. אחרי שתכירו את היתרונות ואת המגבלות של אמצעי הפרזול השונים תוכלו לתכנן את המעטפת והחלוקה הפנימית של ארונות המטבח.

פירזול - אבן קיסר

מזווה גרסת המילניום

עד לא לפני הרבה זמן, מקום האחסון במטבח הוגדר על ידי ארון עם כמה מדפים ודלת נפתחת לצד. מאז אותה תקופה קרו שני דברים שהשפיעו על התחום- לאנשים נהייה פחות זמן ופחות מקום. כך גדל הצורך לייעל את העבודה במטבח, וכמו כן התעורר ביקוש לנצל באופן אופטימלי כל מטר, בייחוד במטבחים קטנים. הביקוש הגובר השפיע על תחום עיצוב המוצר וגם על אפשריות הפרזול.

כיום, אחסון במטבח ניתן לאפשר גם בחלקים עמוקים מאוד של הארונות, או בפינות שהנגישות אליהן היא כמעט בלתי אפשרית- מקרה נפוץ במטבחים בפריסה בצורת ר' שנפוץ למצוא בדירות קטנות ועירוניות. את הנגישות הקשה ניתן לפתור על ידי תנועה משוכללת- אם על ידי מסילות טלסקופיות למגירות, עגלות נשלפות או קרוסלות מסתובבות. במקרה בו אין מקום לדלת שתיפתח לצד, לא חייבים לוותר, ניתן להשתמש בתריס גלילה, תריס חשמלי או קלפה.

פרזול פנימי פרזול חיצוני: מה ההבדל?

פרזול פנימי- פרזול פנימי מתייחס לכל האלמנטים הנסתרים שבמטבח. מסילות, בוכונות, צירים, גלגלים ועוד. חשוב שהפרזול יהיה עמיד לשחיקה, שקט, ובמקרים בהם יש ילדים בבית מומלץ לשקול פרמטר של בטיחות, כמו מנגון של מניעת טריקה.

פרזול חיצוני- הוא פרזול שחשוף למתבוננים, ועל כן הבחירה בו מושפעת משיקולים של עיצוב בעיקר. גם במקרה זה אין לזלזל באיכות המוצר, שכן גם אביזרים חיצוניים חשופים לתנאים כמו לחות, אך הגורם המכריע כשבוחרים פרזול חיצוני כדוגמת ידיות הוא הקו העיצובי של המטבח, וזאת על מנת לייצר הלימה. הפרזול יכול להיות המקום להביע קונטרסט או ביטוי לאקלקטיות- על ידי צבע עז, או צורניות שונה.

בין מוצרי הפרזול תוכלו למצוא:

  • צירים- בין אם מדובר ברהיט מעץ או מזכוכית, בזווית כזו או אחרת ניתן למצוא ציר שיהווה מענה מדויק לצורך. צירים סמויים, צירים עם מנגנון בלימה, צירים עם תאורה, תשובות מיוחדות ועוד. לכל פרוייקט ניתן למצוא את המיר המתאים לו.
  • מתקנים נשלפים- סלים, פחים, ומדפים שיודעים להישלף יעזרו מאוד לנוחות בתפעול המטבח. בייחוד כאלה עם חלוקות פנימיות יעשו סדר רב ויקלו על התצוגה. (דוגמה של תבלינים)
  • מסילות למגרות- כיוון שמגירות מגיעות בגדלים שונים, ועומקים שונים חשוב להתאים את המסילות למגירה. מסילה תדאג שמגירה תסגר ותפתח בתנועה חלקה ושקטה, קיימות מסילות טלסקופיות, ומסילות סמויות, ומסילות עם שליפה חלקית ושליפה מלאה.
פירזול
אפשרויות הפרזול השתנו עקב הצורך לייעל עבודה במטבח, תמונה: ח.ג סחר
פירזול 1
על ידי צירים מיוחדים ובוכנות ניתן להפוך כל פינה למקום אחסון נשלף, תמונה: ח.ג סחר
פירזול
קלפות- פתיחה של ארון לכיוון מעלה, תחסוך מקום רב, תמונה: ח.ג סחר

איך יודעים לזהות פרזול איכותי?

פרזול איכותי ניתן לזהות במראה עיניים, אך יתרה מכך ניתן לשמוע- או יותר נכון, לא לשמוע באוזניים. בפרזול נפוץ למצוא רמות שונות של איכות הנקבעות על פי פרמטרים שונים:

  • סוג המתכת: האם מדובר בפלדת אל חלד, או אלומיניום
  • יכולת לשאת משקלים: ככל שהאלמנט עמיד לעומס משקל, כך הוא איכותי יותר.
  • רמת הגימור: אם מדובר בציפוי איזה סוג של ציפוי? מה העובי שלו? האם ציפוי ניקל, האם ציפוי לכה?
  • מגוון: עד כמה האלמנט מתאים באופן ייעודי לפונקציה? האם קיים טווח רחב של מידות וגדלים בהם ניתן להשיג את האלמנט? לרב ככל שהאפשרויות של הפרזול מותאמות באופן ייעודי לחומר הגלם ולצורך, זו תעודת עניות לאיכות.
  • תמיכה מצד היצרן: האם קיים תו תקן למוצר? האם קיימת תמיכה של שירות? האם המוצר מגיע עם הוראות ותעודת אחראיות?
  • מחיר: טווח מחיר גבוהה הוא לא תמיד סימן לאיכות גבוהה יותר של המוצר אך במקרה של פרזול לרוב המקרה נכון . עד כדי כך שפרזול יוצאת הוצאה משמעותית וברגע זה אנשים מעדיפים לחסוך, אך בפרזול זו לא רק הוצאה אלא גם השקעה לאורך זמן. אם במהלך השנים תחליטו להחליף את המטבח, על הפרזול תוכלו לשמור ולעשות בו שימוש חוזר.
פירזול 6
סדר בתוך המגרות יחסוך מקום רב, וגם התצוגה החשופה תאפשר חסכון בקניות מיותרות, תמונה: ח.ג סחר